Etelä-Suomen Sanomat 1.6.2017
Britannian puolueet eivät ole saaneet
otetta kansallisten rakenneongelmien ratkaisusta. Parlamenttivaalien
kampanjointi on vanhanaikaista puolueiden kauneuskilpailua. Samaan aikaan brexitin
etiäisaavistukset nakertavat yhteiskunnan perusteita ja talouden ydintä jo ennen
kuin tiedetään, mitä kaikkea ero unionista oikeastaan merkitsee.
Britit arvuuttelevat, pystyykö Labour
parantamaan vielä muutamalla prosenttiyksiköllä asemiaan maan kakkospuolueena.
Kansakunnan suuri kysymys on se, kutistuuko konservatiivien voittomarginaali
alle kymmenen prosentin. Kansakunnan pohtiessa tällaista triviaa, itse
aiheutetun mullistuksen pelko nakertaa yhdistyneen kuningaskunnan reuna-alueita.
Kukaan ei kuunaan voisi kuvitella, että
Labour pystyisi hallitsemaan EU-eroa yhtään konservatiiveja viisaammin. Päinvastoin.
Labourin johtama brexit olisi luultavasti vielä kauheampi kuin se, mitä
konservatiivit sanovat tavoittelevansa.
Tähän mennessä nähdyt brexit-tuhojen
ennusmerkit ovat lasten leikkiä sen rinnalla, mitä alkaa tapahtua, kun ero
EU:sta ihan oikeasti käy toteen. Mutta ei se mitään. Vaaleihin mennään niin
kuin aina ennenkin. Poliitikot nahistelevat vanhaan tyyliin muodollisista
valta-asemista.
Parlamenttivaalit olisivat viimeinen
mahdollisuus tarkistaa, onko kansa todella aina oikeassa. Kaikki muut tekevät
virheitä. Kansallinen kollektiivi ei voi olla jumalallinen poikkeus tästä
luonnonlaista. Parlamentti on sitä varten, että se ottaisi järjen käteen, jos
kansa ei siihen pysty. Puoluetaktikoiden hengen voima ei näytä riittävän siihen.
x x x
Ranskassa on syntynyt mielenkiintoinen
yhteiskunnallinen koetilanne. Puolueet ovat menettäneet otteensa todellisuudesta,
kuten Britanniassakin. Presidentinvaaleissa paljastui kuitenkin yllättäen
kansallisen enemmistön poliittinen näkemys, joka ei kumpua vanhojen puolueiden ohjelmallisista
päähänpinttymistä. Se lähtee järkiperäisen tilannearvion osoittamista välttämättömyyksistä.
Ranskan parlamenttivaaleista nähdään,
voiko uuden presidentin tueksi syntyä toimintakykyinen, puolueiden ulkopuolinen
voimaryhmittymä. Kansalaismielipiteen pitämyksistä välittämättä se voisi ehkä toteuttaa
kaikkien välttämättömäksi ymmärtämiä asioita. Se olisi ennenkuulumatonta, sillä
ranskalaisuuteen kuulu pakkomielle vastustaa aina hallitusta, ja varsinkin
presidenttiä.
Ranskan parlamenttivaalien
ehdokasasettelu voisi viitata siihen, että jotakin näin kummallista on ehkä
tekeillä Ranskassa, kaikista maailman maista juuri siellä. Se olisi
aatehistoriallinen vallankumous.
Parlamentarismin ytimenä on Britannian
hitaan historian kasvattama toimintamalli, jossa parlamenttiin keräytynyt poliittinen
voima pystyy vahvoihin liikkeisiin silloin kun niitä tarvitaan. Britannian
nykyinen parlamentarismin versio on kuitenkin johtanut alakuloiseen
alistumiseen brexitiin, joka tuottaa kaiken järjen vastaisia tuloksia.
Ranska on ehkä toista maata. Jos hyvin
käy, uudenlainen parlamentarismi voi viritellä optimistista dynamiikkaa. Parhaimmillaan
se voisi ehkä saattaa matkaan jotakin uutta.
Tähän mennessä maailmanhistoriassa nähty
neuvoo olemaan uskomatta mihinkään noin edistykselliseen. Mutta lapsekas
hyväuskoisuus kannustaa kuvittelemaan mahdolliseksi, että järki voisi voittaa.
Silloin valtiollinen johto pystyisi opastamaan kansalaismielipidettä suuren luokan perusongelmien harkinnassa. Se olisi kokonaan muuta kuin nykyinen meno, jossa mielijohteiden ja päähänpälkähdysten perusteella reagoiva kansalaismielipide rajoittaa valtiollisen johdon toimintamahdollisuuksia.
Silloin valtiollinen johto pystyisi opastamaan kansalaismielipidettä suuren luokan perusongelmien harkinnassa. Se olisi kokonaan muuta kuin nykyinen meno, jossa mielijohteiden ja päähänpälkähdysten perusteella reagoiva kansalaismielipide rajoittaa valtiollisen johdon toimintamahdollisuuksia.