Kommunismia vastaan 1940-luvun loppupuolella
taistelleet sosiaalidemokraatit kehittivät hienostuneen tiedotusstrategian. He
opettivat, että ei ole järkevää pilata arvokasta poliittista tavoitetta tuputtamalla
sitä ylen määrin. Ison asian erinomaisuus pitää perustella huolellisesti, mutta
ajatuksenjuoksutus on viisasta jättää neljännestä vaille valmiiksi. Jos esitys
on vakuuttava, ihmiset ohjautuvat omin avuin tarjoiltuun lopputulokseen. Kun he
luulevat itse keksineensä suuren luokan poliittisen ratkaisun, siitä ei ihan
vähällä luovuta.
Sauli Niinistön vaalikampanjan turvallisuuspuhe
noudatti tätä entisajan viestintägurujen kaavaa. Hän jätti Nato-jäsenyyttä
käsitelleet lausumansa neljännestä vaille valmiiksi, mutta petasi ne niin, että
jokaisen pitäisi ymmärtää vähemmästäkin. Hän esitti eri yhteyksissä neljä punktia.
x x x
Tehokas puolustus lisää ulkopuolisten
kiinnostusta Suomen kumppanuuteen, sanoi Niinistö, mutta jätti sanoatta, että sellainen
etu kannattaisi ehkä hyödyntää.
Hän puhui siitä, että, että yhteiset edut
voivat kriisitilanteessa johtaa yhteiseen puolustukseen ilman liittosuhdetta. Se
vaan jäi sanomatta, että liittosuhde olisi hyvä solmia silloin kun etujen
yhteisyys on vahvimmillaan.
Niinistö myönsi, että Ruotsin suunnanmuutos
kohti Nato-jäsenyyttä olisi Suomelle pohdinnan paikka. Sen mietinnän syvin sisältö
olisi tarvinnut täsmennystä. Jättäytyminen Naton ja Venäjän välisen pussinperän
pahnanpohjimmaiseksi olisi vastuutonta.
Suomen turvallisuuden ytimeen tultiin, kun
Niinistö sanoi, että jos Venäjä alkaa suhtautua Suomeen kuin se olisi jo
Nato-maa, Suomella ei ole enää mitään menetettävää. Hän jätti sanomatta, että
se tarkoittaisi Natoon liittymistä, ja vaikeni varsinkin siitä, että tämä hänen
Nato-jäsenyydelle asettamansa ehto on jo täyttynyt.
x x x
Venäjä käsittelee koko länsirajaansa
yhtenäisenä Nato-rintamana. Se näkyi jo 2010 hyväksytyssä sotilasdoktriinissa,
Krimin kaappauksessa, Ukrainan sisällissodassa ja Venäjän sotaharjoitusjoukkojen
käskytyksessä.
Suomen sotilaallinen liittoutumattomuus ei suojaa
ainuttakaan Venäjä-rajan 1 300 kilometristä. Venäjän sotilassuunnittelussa
sen Suomen-raja ei poikkea mitenkään Venäjän rajoista Nato-Latvian, Nato-Viron
ja Nato-Norjan kanssa. Pyhälle Venäjälle sen länsirajan jokainen kilometri on
vihollisrajaa.
Poliitikkojen ja kansan enemmistölle Nato
tuntuu edustavan ulkoista uhkaa, ja Venäjä kotoisaa läheisyyttä. Aseellisen
konfliktin tilanteessa niiden edut Suomen suunnalla ovatkin vastakkaiset, mutta
toisin kuin täällä vallitseva lapsenusko kauhistelee ja hempeilee.
Baltian puolustuksesta vastaavan Naton etu
kriisitilanteessa on se, että Suomen itsenäinen puolustus pystyy pitämään hallussa
koko valtioalueensa. Siksi Naton kannattaa tukea Suomen puolustusta ja hyväksyä
se jäsenekseen.
Venäjän etu kriisitilanteessa olisi käyttää
Etelä-Suomea Suomenlahdelle ja Baltiaan suuntautuvan sivustahyökkäyksen
tukialueena. Siksi Venäjä voisi Baltiaa koskevassa konfliktitilanteessa yrittää
käyttää asevoimaa myös Suomea vastaan.
Ennen vaalipäivää Niinistön oli järkevää jättää
Nato-jäsenyyden käsittely varttia vaille. Nyt voi vaan toivoa, että presidentti
juoksuttaa aloittamaansa järkevät ajatusketjut loogisiksi johtopäätöksiksi.
Kolmen vartin perustelu toimi aikoinaan hyvin sisäpolitiikassa, mutta turvallisuuspolitiikassa suomalaiset tarvitsevat opastusta loppuun asti. Heidät on peloteltu kuvittelemaan, että turvallisuus varmistetaan muutoksia vastustamalla. Niinistön vaalipuheet herättivät toivon siitä, että järki voisi ehkä sittenkin voittaa, mutta viimeinen vartti puuttuu vielä.