Etelä-Suomen Sanomat 30.11.2016
Eduskunnan ulkoasiainvaliokunta korjaili hallituksen
turvallisuusselonteon virheitä ja opasti eksyneitä oikealle tielle. Esimerkiksi
niin, että sen mietinnössä Venäjän nimeä ei aina näy tekstissä, vaikka se käsittelee
Venäjää.
Hallitus on todella tehnyt sellaisen virheen, että käsitellessään
lähiympäristön huolestuttavia ilmiöitä se mainitsee usein Venäjän. Tähän epäkohtaan puuttumalla valiokunta ei kuitenkaan
muuttanut piiruakaan selonteon asiasisällöstä. Se sai aikaan vain sen, että yya-liturgiaan
jumiutuneet poliitikot tulivat vähäksi aikaa hyvälle mielelle.
Valiokunta osoitti toisessakin yhteydessä paheksuntaa
selonteon sanankäytöstä. Se muistutti, että Europan jännitykseen ei vaikuta
vain Venäjä, vaan myös Nato. Valiokunta moitti hallitusta tämän asian pimittämisetä.
Valiokunnan mietinnön mukaan sana ”Venäjä” esiintyy
selonteossa liian usein ja ”Nato” liian harvoin. Sen älyllisen suorituksen taso
on suunnilleen sama kuin kylmän sodan aikaisessa turvallisuuspuheessa. Silloin
jokaisessa tekstissä piti olla sanat ”puolueettomuus”, ”ystävyys” ja
”luottamus”, usein ja oikeassa järjestyksessä.
Valiokunnan näkemys Naton osuudesta jännityksen
lisääntymiseen on oikea, mutta se ajatus on mukana myös hallituksen tekstissä. Selonteko
puhuu turvallisuustilanteen negatiivisesta kierteestä. Sellaisen syntyyn
tarvitaan kaksi osapuolta.
Kierre ei kuitenkaan alkanut siitä, että Nato olisi 2014
päättänyt ruveta kiusaamaan Venäjää. Se alkoi siitä, että Venäjä ryösti naapurimaaltaan
maakunnan ja aloitti sodan sen kahdella muulla alueella. Kierrettä ei olisi
syntynyt, jos Nato olisi pysynyt aloillaan. Se reagoi, mutta kierre ei alkanut
siitä. Europan jännitys kiristyi siksi, että Venäjä hyökkäsi, eikä siksi, että
Nato varautui puolustautumaan.
Nato suostui lopulta Baltian maiden vaatimuksiin ja sijoitti
niiden alueelle vertauskuvallisia osastoja, jotka eivät pysty hyökkäämään
mihinkään. Se oli puolustusviesti, punainen viiva, jonka ylittämisestä on
seurauksia. Negatiivinen kierre vahvistuu, kun hyökkääjä ei hyväksy muiden puolustautumista.
x x x
Ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä on niin löysiä lausumia
Euroopan unionin turvatakuista ja Etyjistä, että harhaan johtaminen näyttää tarkoitukselliselta.
Mietintö kuvaa Lissabonin sopimuksen vahvistaneen unionia turvallisuusyhteisönä.
Sopimuksen 42. artiklan kohdassa 7 ei kuitenkaan ole muita turvatakuita kuin
unionin Natoon kuuluvien jäsenten keskinäinen takuu, joka perustuu Pohjois-Atlantin
sopimukseen vuodelta 1949. Sen vakuudeksi lausumaan tuli lisäke, jonka mukaan tämä
ei vaikuta ”tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikan
erityisluonteeseen”.
Tämä on osittain Suomen oma syy. Lissabonin sopimuksen
neuvotteluvaiheessa 2003 Suomi osallistui liittoutumattomien maiden touhuiluun,
jonka seurauksena sopimukseen tuli lisäke tietyistä jäsenistä. Se varmisti,
että unionin sotilaallisesti liittoutumattomilla jäsenillä ei ole turvatakuita.
Nato takaa vain jäsenensä. Ulkopuoliset ovat yksin.
Toinen liturgisella silokielellä peitetty ikävä asia on
mietinnön hehkutus siitä, että Etyjin periaatteet ovat ”Euroopan turvallisuuden
normatiivinen perusta”. Kunpa olisivatkin.
Venäjä on Krimillä ja Itä-Ukrainassa tuhonnut Etyjin. Sitä
paitsi presidentti Vladimir Putin on sanoutunut irti Etyjistä jo Münchenin-puheessaan
2007. Silloin hän sanoi Etyjin epäonnistuneen
tehtävässään, kun siitä oli tullut lännen ”etupolitiikan karkea työase”.
Kun Etyjin suurin eurooppalainen jäsenmaa sekä sanoin että
töin rampauttaa järjestön, Etyj ei ole enää muuta kuin aatteellinen alaviite
voimapolitiikan maailmankirjoissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti