keskiviikko 25. tammikuuta 2017

Kolumni 26.1.2017: Mikä vaali, mikä vastuu?

Etelä-Suomen Sanomat 26.1.2017

Kunnallisvaalin yleispoliittinen tulkinta on outo päähänpinttymä. Valtuutettujen valinnan pitäisi perustua äänestäjän oletukseen siitä, kuka ehdokkaista pystyisi parhaiten hoitamaan kotikunnan asioita. Osaisi siis teettää homekoulun korjauksen fiksummin kuin muut, saisi tehoa syrjäkylien palvelutuotantoon ja pystyisi pitämään kirjaston hengissä, vaikka rahaa ei ole.

Julkisuudessa kunnallisvaalien tuloksia arvioidaan kuitenkin kuin olisi kysymys puoluejohtajien kauneuskilpailusta, hallituksen sisäisestä nokkimisjärjestyksestä ja eduskuntavaalin esivaalista. 

Puolueiden yhteenlasketut kannatuslukemat kuntatasolla eivät hetkauta eduskunnan elämää mihinkään. Virtaa ei kulje toiseenkaan suuntaan. Puolueohjelmien viisaus, puheenjohtajien karismaa ja eduskuntaryhmien uutteruus eivät pysty vaikuttamaan minkään valtuuston työhön.

Paikallisvaalien yleispoliittinen tulkinta kävelee yli terveen järjen ja kunnallisen itsehallinnon. Mikään ulkopuolinen taho ei ole kiusan päiten sommitellut tällaista järjen vastaista asetelmaa. Kunnallispolitiikan pitkä perinne on luonut sen vähitellen. Oma vika.

Koko kurjuus syntyi siitä, että joskus aikojen alussa joidenkin päähän on pälkähtänyt merkitä paikallispoliittiset ryhmänsä valtakunnallisten eduskuntapuolueiden logoilla.

                                            x                    x                    x

Mediassa kaikkein näkyvimmät kansanedustajat ovat kunnallisvaalien halutuimpia ehdokkaita, ja ministerit varsinkin. Siihen rooliin antautuneet poliitikot muuttuvat mainoskylteiksi, joilla kansaa höynäytetään mennen tullen.    

Äänestäjät ovat eduskuntavaalissa velvoittaneet kansanedustajat tekemään lainsäädäntötyötä, ja eduskunta on kutsunut hallitukseen heistä parhaiksi oletetut. On rintamakarkuruutta, jos tällaisiin asemiin valitut alkavat luikkia maakunnallisiin vaali-iltamiin ja valtuustojen kokouksiin.  Sellaiseen kaksoisroolin heittäytynyt on aina väärässä paikassa. Eduskuntatyötä tehdessään hän lintsaa valtuustosta ja valtuustossa istuessaan laiminlyö eduskuntaa.

Kunnallispolitiikkaan ryhtyvä kansanedustaja osoittaa eduskunnan väheksyntää. Tai tunnustaa kyvyttömyytensä lainsäädäntätyössä tarvittavaan älylliseen ponnisteluun. Käytännössä kuva taitaa olla vielä tätäkin raadollisempi.

He lainaavat oletettua arvovaltaansa puolueen paikallisosastojen käyttöön. Vastasuoritukseksi he pystyvät satunnaisilla näyttäytymisillään varmistamaan hyvän äänisaaliin kotikunnan ja sen naapuruston äänestyspaikoilla seuraavissa eduskuntavaaleissa.

                                            x                    x                    x

Pääministeri sai niskaansa tärkeilevät poliitikot ja pahantahtoisen median osallistumisestaan vientikaupan myynninedistämiseen väärässä paikassa. Olisi pitänyt pysyä poissa, sillä operaation kohdealueella lupaavan kauppasuhteen alkuun oli päässyt pienehkö yritys, jossa pääministerin lähisukulaiset omistivat vähäisen siivun.

Oikeudenvalvojat tutkivat tapauksen juridiikkaa, mutta moraalipopulistien kantti ei kestänyt odottaa heidän ratkaisuaan. Julkisuudessa raikui niin, että tuntui siltä kuin häkki olisi jo heilahtanut. Pääministeri matkusti väärässä seurassa väärään paikkaan, ja väärin omistettu yritys oli onnistunut väärin perustein. Samanlainen kuvio nähtiin jo viime vuonna, kun pääministerin etäsukulaisten yritys kehtasi myydä tuotteensa kaivosyhtiölle, jota pääministeri sen jälkeen tuli vahingossa kehuneeksi.  

Katera Steel- ja Chempolis-tapauksissa Juha Sipilän korventamiseen käytettyä jääviyslogiikkaa kannattaisi soveltaa myös arvioon siitä, missä asennossa kotikuntansa valtuustossa istuva kansanedustaja oikeastaan istuu. Eduskunnassa hän osallistuu valtion budjettirahan jakoon kunnille, ja kotikuntansa valtuustossa hän on mukana ottamassa sitä vastaan.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti