keskiviikko 24. heinäkuuta 2019

Kolumni: KUHMON MUSIIKKI-IHME

Etelä-Suomen Sanomat 25.7.2019

Kuhmon 50. kamarimusiikkijuhlan ensimmäisen viikon konsertit avasivat muistumia siellä vuosikymmenien aikana kokemiini elämyksiin. Pyhiinvaellus menneeseen.

Tämä kamarimusiikin juhla alkoi 1990-luvun alkupuolelta lähtien olla meille vaimoni kanssa jokavuotinen kesän huippu. Sitä ennen teimme Kuhmoon parin päivän pyrähdyksiä, mutta pian tavaksi tuli asua siellä viikko ja kuunnella kamarimusiikkia niin paljon kuin sielu sieti.

Silloin Kuhmo musiikkijuhla eli Seppo Kimasen johdolla vahvinta luovan kasvun aikaa, ja koko tapahtuma alkoi olla tämän maailman yläpuolella leijuva olomuoto. Muusikot ja heidän yleisönsä kohtaavat siinä kauneuden mysteerin, ja siinä hurmoksessa soitto alkaa parhaimmillaan hehkua niin, että kyynikkokin herkistyy. Se on Kuhmon ihme.

                                            x                    x                    x

Heinäkuussa 1995 ihastelin Kimaselle juuri kuulemamme Franz Schubertin Es-duuri-pianotrion (op. 100) taivaallisen täydellistä onnistumista, ja varsinkin nuoren ja hennon pianisti Anastasia Injushinan rautaista varmuutta ja kypsää otetta musiikkiin. Kimasen kommentti taisi paljastaa Kuhmon salaisuuden.

Hän kertoi, että lavalla nyt kuultu kokonpano ei aikaisemmin ollut esiintynyt yhdessä, ja Injushina soitti ensimmäistä kertaa elämässään tämän trion julkisesti. Kimanen sanoi, että tällaiset yllättävät ja vaaralliset valinnat ovat Kuhmon mallin suurin riski ja sen rikkaus. Kun soittajat kohtaavat ensimmäistä kertaa, he joutuvat kuuntelemaan herkästi toisiaan ja reagoimaan vaiston varassa. Sitten joskus kun henki tulee päälle, tulos on järisyttävä, eikä vain kuulijoille vaan näyttää olevan sitä myös tällaiseen nosteeseen päässeille muusikoille. 
Natalia Gutman soitti 2005 kahtena iltana kaikki Bachin soolosellosarjat peräjälkeen, ulkomuistin varassa. Toisen illan lopulla sekä hän että yleisö alkoivat olla kestokykynsä äärirajoilla, mutta elämys oli unohtumaton. Oltiin länsimaisen kulttuurin huipulla.
Kuhmon ihmeellisiin kokemuksiin kuului myös elokuun alussa 2010 kamarimusiikkijuhlilla esitetty Viktor Ullmannin ooppera Atlantiksen keisari. Jo sen fyysinen tausta järisyttää. Ullmann sävelsi sen Teresienstadtin keskitysleirillä ja kuoli muutamia kuukausia kantaesityksen jälkeen Auschwitzin kaasukammiossa.

Ooppera kertoo, miten Kuolema kyllästyy ylenpalttiseen sotimisen ja tekee lakon pakottaakseen Keisarin lopettamaan tappamisen, sillä se työ kuuluu Kuolemalle. Keisari lamautuu, kun joutuu lopettamaan sotimisen. Ooppera on harvoin murtanut näin rajusti ajan ja toden rajat ja tunkenut historiasta nykyaikaan.
                                            x                    x                    x
Näitä huippukokemuksia kerratessani luin Juhani Koiviston kirjoittamaa Kuhmon kamarimusiikkijuhlien historiaa. Sen alkujakso raastaa sydäntä oudolla tavalla. Se kertoo, miten Seppo Kimanen ja hänen vaimonsa Yosiko Arai raatoivat sielunsa ja ilmeisesti myös fysiikkansa jaksamisen äärirajoille, kun joutuivat toteuttamaan suurta ideaansa tyhjän päällä, ainoana tukenaan kuhmolaisten väsymätön talkooporukka.  

Koiviston antama kuvaus näyttää siltä, että syvästi sivistyneen kamarimusiikkijuhlan idea oli vähällä sammua toteuttajiensa uupumuksen. Kuhmon kamarimusiikkijuhlia uhkasi pois hiipuminen ennen kuin ne olivat pääsivät kunnolla alkuun.

Vähitellen saaga Kuhmon kamarimusiikista kääntyi kuitenkin ihmeelliseksi menestyksen Se  perustui kovien kokemusten pakottamaan juhlien jatkuvaan uudistamiseen ja jalostamiseen. Se on kulttuurityön sankaruutta uljaimmillaan.    

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti