Etelä-Suomen
Sanomat 25.8.2017:
Pari Turun ylipiston valtiosäännön osaajaa
rikkoi kesäkauden uutishiljaisuuden arvioimalla tiedustelutoiminnan valtuuksia
lisäävän lakiesityksen tarkoituksenmukaisuutta ja ajankohtaisuutta. Juristiasiantuntijat
ottivat taakakseen tehtävän, joka perustuslaissa osoitetaan eduskunnalle.
He ilmoittivat tuntevansa voimapolitiikan kaikkein
synkimmän hybridi- kyber- terrori- ja trollimaailman tilanteen paremmin kuin
turvallisuusviranomaiset
ja politiikan ja sotatieteiden tutkijat.
Heidän sanomansa oli valoisa. Ei syytä
huoleen. Mitään erikoista ei ole tekeillä, ei varsinkaan nyt. Hallituksen esitys
turvallisuusviranomaisten valtuuksien lisäämisestä on heidän asiantuntemuksensa
perusteella sekä aiheeton että väärin ajoitettu.
Aikaisemmin keväällä perustuslakivaliokunnassa
nähtiin sote-lainsäädännön käsittelyssä samanlainen korkeasti oikeusoppineiden
loikka yli vallan kolmijaon määrittämien sektorirajojen. Kuten tiedetään, opposition
arvomaailmassa julkisen vallan tuottama palvelu on määritelmällisesti parempaa
kuin yksityisen sektorin palvelu. Niinpä muutamat perustuslakiasiantutijat
osoittivat pitävänsä opposition tahdon toteuttamista hallituksen
perustuslaillisena velvollisuutena.
Ainakin näissä kahdessa melko tuoreessa asetelmassa
poliittinen piilovaikuttaminen ja tietotasoltaan huuhaa-luokkaa oleva pönötys
voivat saada perustuslakivaliokunnassa painoarvoa enemmän kuin ne ansaitsevat. Valiokunnan
jäsenet ovat poliitikkoja, joihin juhlitun professorin lausunnon poliittisesti mukavalta
tuntuva sisältö voi tehdä isomman vaikutuksen kuin sen asiaperusteet
edellyttävät.
Vähitellen on alkanut näyttää sitä, kuin
akateemisessa norsunluutornissa itseään täydentävä perustuslaillinen hyvä
veli-yhteisö olisi hankkiutumassa epävirallisen ylähuoneen rooliin. Niistä
korkeuksista se yrittää kiilata lainsäädännön lattiatasolle. Tällaiset
oikeusoppinet uhkaavat demokratia herkintä ydintä. Vallan kolmijaon
murtamisyrityksen pitäisi soittaa hätäkelloja kaikkialla siellä, missä
demokratia on kunniassa.
x x x
Eduskunnan
perustuslakivaliokunta joutuu jatkuvasti hakemaan politiikan ja juridiikan
välistä rajalinjaa. Päätös lakiesityksen säätämisjärjestyksestä ratkaisee usein
myös sen mahdollisuuden menestyä seuraavissa täysistunnoissa. Jos hallituksen
esitystä eduskuntaryhmässään kannattanut edustaja äänestää
perustuslakivaliokunnassa sen vaikeutetun käsittelyjärjestyksen puolesta, hän
tavallisesti tulee ampuneeksi upoksiin kannattamansa esityksen.
Tämän
ikuisuusongelman rinnalle tuntuu nyt nousevan perustuslakiasantuntijoiden
keskuudessa viriävä taipumus pyrkiä parlamentin arkiselle työsaralle. Nämä
kaksi ongelmaa antavat lisäpontta tähän asti lähes automaattisesti torjutulle ajatukselle
perustuslakituomioistuimen tarpeellisuudesta. Se ei ole teoriaherrojen
hienostelua vaan sen sanelee terve tarve. Poliittinen ja perustuslaillinen harkinta
eivät viihdy saman pöydän ääressä.
Perustuslakituomioistuimen
tehtävänä olisi tarkistaa hallituksen lakiesitysten yhteensopivuus perustuslain
kanssa. Siinä prosessissa valtiosääntöoikeuden akateemiset asiantuntijat menettäisivät
mahdollisuuden käyttää oletettua arvovaltaansa poliittiseen ohjailuun. He joutuisivat
todistelemaan näkemyksensä opillisesti vertaisilleen, tuomarinvalan
velvoitteella toimiville korkean oikeusistuimen jäsenille.
Perustuslakituomioistuin
vapauttaisi eduskunnan perustuslakivaliokunnan poliittisen päättämisen ja perustuslakitulkinnan
ristipaineesta. Samalla torjuttaisiin asiantuntijoiden pyrkimykset poliittisen
lainsäädäntötyön piilovaikuttajiksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti