Ajatuspaja Vasemmistofoorumin
julkaiseman Peruste-nettilehden
pyynnöstä lähdin artikkelidebattiin suoran demokratian kannattajan kanssa: parlamentarismi
vastaan kansanäänestys. Avauspuheenvuoroni:
Politiikka
on asioita eikä mielipiteitä
Suomen poliittinen päätöksenteko perustuu asioiden
käsittelyyn edustuksellisen demokratian menetelmin. Voimistuva ajatussuunta
vaatii kuitenkin mielipiteisiin perustuvaa suoraa demokratiaa. Se on varallinen
tie.
Yhteiskunnallisessa päätöksenteossa on kysymys
asioista. Niistä voi olla mitä mieltä tahansa, mutta niitä ei voi hallita
mielipiteillä. Asioiden muuttamiseen tarvitaan niiden tuntemista. Asioita pitää
osata arvioida, tietää, miten niitä muutetaan, ja osata ennakoida, mitä niiden
muuttamisesta seuraa.
Mielipidettä ei tarvitse perustella. Sen voi muuttaa koska
tahansa, eikä sitäkään tarvitse perustella. Mielipidetutkimusten tuloksista
tulkitun kansalaismielipiteen enemmistö voi kääntyä päälaelleen vaikka
viikoittain. Poliittisten päätösten aikajänne on yleensä vuosikausia, usein
vuosikymmeniä, ja joskus sukupolvia. Millä hetkellä suoritetun
kansanäänestyksen enemmistö pitäisi ottaa pitkävaikutteisten päätösten
perustaksi?
Päätöksenteossa tarvitaan jokapäiväisen faktatiedon ja
poliittisen tajun lisäksi myös yhteiskunnan syvärakenteen, kansainvälisen
yleistilanteen, ja historian tuntemusta. Tämä henkinen pääoma ei kartu
toistelemalla poliittisen profetian leiskahduksia vuosisadan takaa tai vuosikymmeniä
sitten ihmismieliin iskostettuja järjestöpäätöksiä.
Yhteiskunnallista päätöksentekoa kantava henkinen
pääoma ei kartu oman porukan tupailloissa eikä mellastamalla sosiaalisessa
mediassa. Siihen tarvitaan asioiden
oppimista kokemalla niitä tosielämässä ja lukemalla niistä. Siitä voi
parhaimmillaan kehittyä tapa arvioida asioita asiaperustein ja kyky tarjota
ihmisille aineistoa heidän mielipidemuodostukseensa.
Viime vuosikymmeninä vallalla on kuitenkin ollut
ajatustottumus, jossa demokratian tehokkuutta mitataan sillä, pystyykö se
riittävän tehokkaasti rajoittamaan henkistä liikkuvuutta lisäävän tiedon
vaikutusta päätöksentekoon. Opiskelusta ja yhteiskunnallisesta kokemuksesta
kertyneeseen tietoon tukeutuvia toimijoita pidetään eliittinä ja eliitin
halveksunta on populismin valtakunnassa suosittu kansanhuvi.
Suoran demokratian ihannointi huipentuu
kansanäänestysmenettelyn ylistykseen. Sen mukaan jokainen mielipide on yhtä
arvokas. Kaikki ovat oikeassa. Kansanäänestyksessä ilmaistuja mielipiteitä ei
punnita. Ne lasketaan. Kaikki käy. Millään ei ole mitään väliä.
Kansanäänestyksen perusajatus on itsensä tukehduttava umpikehä. Sen mukaan jokainen
äänioikeutettu ihminen tietää kaikki asiat paremmin kuin kaikki muut
ihmiset.
Kansanäänestyksen vaatiminen sisältää sen väitteen,
että kansanedustajat ovat surkimuksia, joille ei voi uskoa isoja päätöksiä.
Kansa on siis äänestänyt eduskuntavaalissa tyhmästi. Mistä äänestäjille voi
sitten äkkiä leimahtaa sellainen ymmärrys, että kansanäänestyksessä he
osaavatkin päättää viisaasti, toisin kuin eduskuntavaalissa?
Länsimaisen demokratian ideana ei ole se, että kansa
päättää asiat, vaan se, että kansa valitsee ne, jotka päättävät, ja että
päättäjien vaihtaminen on helppoa ja väkivallatonta. Päätösten valmistelua ja
vaihtoehtojen selvittelyä varten kansanedustajilla on käytettävissään
hallituksen, virkakoneiston, tiedeyhteisön, laatumedian ja kansalaiskeskustelun
kehittämä tiedon massa niistä asioista, joista he päättävät.
xxxxxx
Toisena debatöörinä on vasemmistoliittoa edustava Tampereen
kaupunginvaltuutettu Milka Hanhela. Hän kommentoi juttuani Perusteen sivuilla ja sen jälkeen kumpikin esitti loppupuheenvuoronsa.
Koko debatti on osoitteessa
http://perustelehti.fi/debatti-onko-paatoksenteon-oltava-suoraa-vai-edustuksellista/
http://perustelehti.fi/debatti-onko-paatoksenteon-oltava-suoraa-vai-edustuksellista/
Peruste-nettilehteä
julkaisee ajatuspaja Vasemmistofoorumi, jonka taustalla ovat Vasemmistoliitto
rp, Kansan sivistystyön liitto ja Yrjö Sirolan säätiö.
Hei,
VastaaPoistaEdustuksellisen demokratian keskeinen vahvuus on se, että päätöksentekijät tiedetään ihan nimeltä ja saavat siten kantaa vastuun päätöstensä seurauksista niin nyky- kuin tulevien sukupolvien edessä. Sen sijaan kansanäänestyksissä vastuu hajoaa yksilötasolla olemattomiin ja vaalisalaisuus turvaa, että jälkeenpäin ei kukaan voi kyseenalaistaa yksittäisen äänestäjän päätöstä ihan silmästä silmään.
No mitäs haittaa tästä sitten on? No siitä on ainakin se haitta, että keskeinen tekijä, jonka jokainen kansanedustaja tietää seuraavan häntä yksilönä nyt ja aina jatkossa, eli vastuu huonoiksi osiattautuneista päätöksistä koko kansan silmien edessä puuttuu kansanäänestykseen osallistuvalta kansalaiselta. Niinpä henkilö, joka on omalla persoonallaan tekemiensä päätösten seurauksista vastuussa kaikkien kannssaeläjiensä silmissä, syventyy päätöksiinsä todennäköisemmin suuremmalla vakavuudella kuin kansanäänestykseen osallistuva kansalainen yhtenä miljoonista yksin vaalikopissaan. Kansanedustajan vastuu (ja jatkomandaatti palkkoineen kaikkineen) on pelissä henkilökohtaisella tasolla VAIN edustuksellisen domokratian päätöksentekijän osalta (yksittäinen kansalainen ei menetä mainettaan, saati työpaikkaansa äänestipä kopissa miten tahansa...)
Ja tietysti vanhaa Mauno Koiviston aforismia mukaillen...jos kansanedustaja äänestää "väärin", niin kansa korjaa tämän seuraavissa vaaleissa äänestämällä jotakuta muuta. Mutta jos koko kansa äänestää "väärin", niin mikä on seuraavissa vaaleissa korjausliike...valitaanko uusi kansa?
Esimerkiksi YYA-sopimuksen alistaminen aikanaan kansanäänetykseen olisi voinut johtaa tilanteeseen, jossa "väärin" äänestämisen korjausliike olisi ollut Puna-armeijan piipuissa...