ESS 9.6.2022
Turkin
presidentti tuottaa ongelmia kuin liukuhihnalta. Hän on jo vuosia sitten
rikkonut kohtuuden rajat ostamalla Venäjän hienostuneimpiin kuuluvan S400-ilmapuolustusjärjestelmän.
Sen käyttö Naton ilmapuolustuksen rinnalla uhkaa puolustusliiton
tietojärjestelmien turvallisuutta. Se on ristiriidassa Pohjois-Atlantin
sopimuksessa kahdeksannen artiklan kanssa. Siinä jäsen sitoutuu ”oleman
solmimatta kansainvälisiä sitoumuksia, jotka ovat ristiriidassa tämän
sopimuksen kanssa.”
Erdoganin
asettamat esteet Ruotsin ja Suomen Nato-jäsenyydelle rikkovat sopimuksen kolmannen
artiklan velvoitetta ”ylläpitää ja kehittää omia ja yhteisiä valmiuksia
vastustaa aseellista hyökkäystä”.
Erdoganin yritys kampittaa Naton laajeneminen estää puolustusliittoa
parantamasta pohjoista rakennettaan ja puolustustehoaan.
Jos
Nato ei reagoi Erdoganin sopimusrikkomuksiin, sekin rikkoisi puolustusliiton
sääntöjä. Pohjois-Atlantin sopimus ei osoita menettelyä jäsenen erottamiseksi,
joten on toimittava sopimuksen ulkopuolella, kuten Turkkikin. Nato voisi
kuitata Turkin sopimusrikkomukset estämällä sen edustajien osallistuminen
kaikkiin Naton toimintoihin ja siirtämällä toisaalle Turkissa olevat Naton tukikohdat
ja ydinaseet.
x x x
Turkin
outo käytös näyttää kiusallisesti siltä, että Erdogan olisi luvannut tehdä
pikkupalveluksen hyvälle kollegalleen Venäjällä pysäyttämällä kaikkien
Nato-jäsenhakemusten käsittelyn. Jos näin on, käsissä on vielä järeämpi ongelma
kuin Pohjos-Atlantin sopimuksen rikkomus. Naton jäsenmaan presidentti näyttää alistuvan
Venäjän presidentin apuriksi. Mannerlaatat eivät vain liiku vaan murskautuvat.
Ei
tee mieli arvalla, mitä siitä voisi seurata valtioiden välisissä suhteissa. Suomelle
Naton turvatakuiden ulkopuolelle jääminen olisi vakava paikka, mutta tähän ongelmaan
on tarjolla ratkaisumalli.
Jos
käsittelyä odottavat jäsenhakemukset jäävät toistaiseksi jäähylle, johtavat
Nato-maat voisivat antaa valtiosopimusten tasolla Ruotsille ja Suomelle
samanlaiset lupaukset puolustusyhteistyöstä kuin Nato-sopimuksen viides
artikla. Siis suunnilleen saman kuin nyt on sovittu harmaaksi ajaksi. Ruotsi ja
Suomi olisivat ainakin vähän aikaa Naton ulkojäseniä.
Se
olisi Suomelle tuttu rakenne. Kun Suomi ei Neuvostoliiton vastustuksen takia
voinut 1960-luvun alussa liittyä Eftaan, Efta liittyi Suomeen. Muodostettiin
Fineftaksi nimetty himmeli. Erilaisten byrokraattisten kuvioiden kautta Suomi
sai samat edut kuin suora Efta-jäsenyys olisi antanut. Se näytti hassulta,
mutta toimi kohtuullisen hyvin, kunnes aukeni tie täysjäsenyyteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti