Brittien neuvottelut EU-erosta eivät tähän mennessä ole tuottaneet muuta kuin uusia havaintoja siitä, mitä kaikkia etuja EU-jäsenyydestä on ollut. Siis sen, mitä Kaikkea Britannia menettäisi, jos se toteuttaisi kansaäänestyksessä huitaistun mielipiteen.
Jotkin
talouden toimialat ja yritykset ovat ennakoineet ehkä tulevan tilanteen siirtämällä
toimintojaan ja hallintoaan suojaan brexit-haitoilta. Britannian yhteiskuntarakenne
kärsii näiden ennakoivien liikkeiden seurauksista myös siinä tapauksessa, että
brexit jostakin syystä peruuntuisi.
Britannian
hallitus esiintyy kuin se ihan oikeasti haluaisi erota EU:sta mutta ankarassa
neuvottelupaineessa asettaa tavoitteensa suunnilleen Norjan mallin tasolle. Silloin
se olisi muodollisesti unionin ulkopuolella, mutta toimisi sen säädösten
mukaan, vaikka ei pystyisi vaikuttamaan niiden sisältöön. Tämä pehmeäksi
sanottu brexitin muunnos on lehmänkäännös vertaansa vailla.
Siinä
tilanteessa Britannia kävisi teollisuus- ja maataloustuotteiden vapaakauppaa
unionimaiden kanssa myös sen jälkeen, kun se on irtautunut nykyisestä
vapaakauppa-alueesta. Britannia olisi edelleen mukana unionin keskeisissä
toimissa, ja vaikenisi niistä unioniasioista, joita se ei hyväksy. Kaiken
kukkuraksi britit sanovat eroavansa EU:sta, mutta eivät hyväksy sitä, että silloin
brexit-Britannian ja EU-Irlannin välille syntyy unionin ulkoraja, jota
hallinnoidaan kuten muitakin rajoja.
Britannian
ja unionin tähän asti käymien neuvottelujen tuotos osoittaa, että Britannian
neuvotteluissa esittämä pehmeä brexit ei ole se brexit, jota äänestäjien niukka
enemmistö väitti kannattavansa.
Ennen
kansanäänestystä unionisuhteen purkaminen esitettiin kuin se olisi noottienvaihdolla
toteutettava ilmoitusasia. Britannian EU-eroa vaatineiden vaalikampanjan perusväitteet
bisneksen, rahavirtojen, ulkomaankaupan, liikenteen, ja muuttoliikkeen
täyskäännöksistä osoitettiin jo silloin vääräksi tiedoksi. Nyt useimmat näistä
väitteistä ja uskotteluista ovat varmistuneet emävalheiksi.
x x x
Britannian
ero Euroopan unionista millään edes suurin piirtein järkevällä tavalla ei näytä
mahdolliselta. Hallituksen ajama pehmeä brexit olisi itse asiassa exit-brexit,
ero unionista eroamisesta. Toinen vaihtoehto olisi peruspopulistien vaatimus
syöksyä ulos unionista ilman mitään sopimusta, ja se johtaisi täyteen
kaaokseen.
Britannian
hallitus on ajautunut niin ahtaaseen nurkkaan, että se ei voi liikahtaakaan.
Parlamentti on sulkenut itsensä ulos lopullisesta brexit-ratkaisusta. Ainoa
ulospääsytie kulkee uuden kansanäänestyksen kautta. Se voisi korjata
äänestäjien enemmistön tekemän virheen, muuttaa brexitin exit-brexitiksi.
Vaikka
uusi kansanäänestys peruisi edellisen äänestyksen tuloksen, se ei palauttaisi
elämää toukokuussa 2016 vallinneeseen asetelmaan. Niin paljon vettä on
virrannut paitsi Thamesissa myös Reinissä ja Tonavassa.
Kahden
vuoden vääntö onnettoman kansanäänestystuloksen toteuttamiseksi on jättänyt
Britannian poliittisen järjestelmään pysyvän vamman. Parlamentarismin kotimaan
parlamentarismi on lamautunut. Brexitin tuloon ennakolta varautumisen
Britanniaan jättämät jäljet ovat ja pysyvät, vaikka brexitiä ei tulisi.
Britannian
hallituksella ei ole muuta mahdollisuutta kuin alistua kaikkeen siihen, mihin
unionin neuvottelijat ehkä sittenkin suostuvat, ja sanoa lopputulosta
brexitiksi. Vapaakauppa jatkuisi lähes ennallaan, unionin säädösten pääosat ohjaisivat
edelleen brittien elämää, ja raja railona aukeaisi Brexit-Britannian ja EU-Irlannin
välille. Pehmo-brexitissä elävä Britannia ei olisi enää Iso-Britannia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti