Kun kaikki hurmautuvat Putinin näennäisistä myönnytyksista, kukaan ei muista Krimiä, joka on varsinainen luuranko Kremlin kaapissa. Krimillä oli sentään kysymys valtiollisen rajan siirtämisestä yksipuolisella päätöksellä, asevoimilla uhaten ja vastoin kansainvälisen oikeuden ja käytöskoodin kaikkia säädöksiä. Siihen verrattuna Minskin sopimus on toisen luokan juristeriaa.
Tässä blogissa julkaisen kaikki elokuun 2016 jälkeen ilmestyvät kolumnit, kirja-arviot ja muun aineiston Ennen elokuuta 2016 julkaistu aikeisto on näkyvissä vanhalla kotisivullani, jonka osoite on www.jukkatarkka.net
perjantai 29. kesäkuuta 2018
Pikakommentti 29.6.2018: Krim, Krim, Krim
Putinin suuri strategia Helsingin huippukokouksessa voi hyvin perustua sellaiseen rooliin, jossa hän on tarjoavinaan myönnytyksiä Minskin sopimuksen tulkintaan päästäkseen eroon sanktioista. Trump ei ole edes Minskin sopimuksen osapuoli, joten voi höövelisti luvata mitä vaan.
Kun kaikki hurmautuvat Putinin näennäisistä myönnytyksista, kukaan ei muista Krimiä, joka on varsinainen luuranko Kremlin kaapissa. Krimillä oli sentään kysymys valtiollisen rajan siirtämisestä yksipuolisella päätöksellä, asevoimilla uhaten ja vastoin kansainvälisen oikeuden ja käytöskoodin kaikkia säädöksiä. Siihen verrattuna Minskin sopimus on toisen luokan juristeriaa.
Kun kaikki hurmautuvat Putinin näennäisistä myönnytyksista, kukaan ei muista Krimiä, joka on varsinainen luuranko Kremlin kaapissa. Krimillä oli sentään kysymys valtiollisen rajan siirtämisestä yksipuolisella päätöksellä, asevoimilla uhaten ja vastoin kansainvälisen oikeuden ja käytöskoodin kaikkia säädöksiä. Siihen verrattuna Minskin sopimus on toisen luokan juristeriaa.
keskiviikko 27. kesäkuuta 2018
Pikakommentti 28.6.2018: Huipputason amatööri
Singaporen johtajatapaamisen jälkeen kerrottiin, että
neuvottelut Pohjois-Korean ydinaseistuksen ja -tutkimuksen purkamisesta alkavat
pian.
Presidentti Trump oli siitä niin hyvillä mielin, että päätti
lopettaa sotaharjoitukset Etelä-Korean kanssa. Sitten Pohjois-Korea alkoi
uudistaa jo osittain tuhottua ydinasetutkimuskeskustaan.
Niin helppoa diktaattorin on höynäyttää vastapuoli, kun pöydän
toisella puolella istuu touhukas amatööri.
Seuraava näytös Helsingissä.
Kolumni 28.62018: ENTÄPÄ JOS EU LIITTYISI NATOON
Etelä-Suomen
Sanomat 28.6.2018
Maanantaiaamuna
18.6.2018 Kultarannan paneelikeskustelun aihe oli Täällä EU, kuuleeko kukaan. Moderaattorina oli Talouselämän toimittaja Matti Virtanen, paras ikinä näkemistäni
paneelin kurissa pitäjistä. Hän veti istunnon jäsennellysti, sekä panelisteja
että yleisöä älyllisesti viihdyttävällä tavalla, kovasta faktasta hetkeäkään
lipeämättä.
Unionin
monien kehityssuuntien haikailussa päädyttiin moneen kertaan ihmettelemään,
miksi hyvässä vedossa olevan EU:n puolustusulottuvuuden sotilaallinen yhteistyö
ei ota sujuakseen. Yllättäen sain puheenvuoron, ja kysyin, miksi EU ei voisi
liittyä Naton järjestöjäseneksi, se voisi tehostaa menoa. Hämmentynyt
hiljaisuus laskeutui hetkeksi telttaan. Sitten Virtanen pakotti panelistit
sanomaan jotakin.
EU:n
komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen sanoi, että EU:n ja Naton yhteistyökohteista
on yli 70 kohdan lista, mutta myönsi, että minun ehdotukseni selventäisi
tilannetta. Pääministeri Juha Sipilä ei pitänyt yhdentymistä tarpeellisena, sillä
nykyinenkin yhteistyö toimii. Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen
sano, että tämä olisi ehkä Upille sopiva tutkimuksen kohde, mutta uumoili, että
idean toteuttaminen vaatisi Naton perussopimuksen tarkastelua. Helsingin Sanomain Lontoon-kirjeenvaihtaja
Annamari Sipilä sanoi, että ehdotukseni olisi ratkaisu Suomen Nato-jäsenyyteen.
Tämä voi vielä kuulla Ylen Areenaan, noin 1½ tuntia keskustelun alkamisesta.
Keskustelun
jälkeen teltan pöytien välissä parveilevan väen kommenteissa muistutettiin,
että ajatukseni ei ole uusi, sitä on pyöritelty julkisuudessa ensimmäistä
kertaa jo 12 vuotta sitten, mutta jotenkin läpihuutojutuksi tämän teeman
käsittely silloin jäi. Kummallista, että näin yksinkertaiselta tuntuva ratkaisu
on jätetty selvittämättä.
Ehdotukseni
ei olisi järjestöjuristerian kannalta mikään pikkujuttu. Kummankin
organisaatiojätin byrokratia on raskas, jäykkä ja syvä. Mutta jos olosuhteet
näyttävät vaativan muutosta, byrokraattiset säädökset on muokattava niin, että
voidaan toimia järkevästi.
x x x
EU
ja Nato kehittelevät kiivaasti toimintamalleja, jotka auttaisivat hallitsemaan
hybridi- kyber- ja trolliuhkia. Tämän ponnistuksen keskittäminen voisi luoda osaamisen
kriittisen massan, joka ehkä tuottaisi jotakin merkittävää ja uutta.
Perusongelma
on liittojen nykyisten turvatakuiden muotoilussa ja tulkinnassa. Sekä
Nato-sopimuksen 5. artikla että unionin perustuslain, Lissabonin sopimuksen 42/7-kohta
velvoittavat kaikki jäsenet auttamaan hyökkäyksen uhria. Naton takuu tarjoaa
auttajalle enemmän harkintavaltaa kuin unionin 42/7- muotoilu.
Lissabonin
sopimus rajaa sotilaallisen auttamisvelvollisuuden koskemaan vain unioniin
kuuluvia Nato-maita. Sen turvatakuu ei koske unionin ”tiettyjä jäsenmaita”. Liittoutumattomat
unionimaat, Suomi etunenässä, vaikuttivat sopimuksen neuvotteluvaiheessa tämän lopputuloksen
syntyyn. Jos EU liittyisi Natoon, se siirtäisi sotilaallisesti liittoutumattomien
unionimaiden ottaman harha-askeleen armeliaasti historiallisen unohduksen
hämärään.
Se
ei olisi Suomelle arvovaltatappio, sillä Suomen virallinen tulkinta väittää jo
nyt, että Lissabonin sopimuksen kohta 42/7 koskee kaikkia unionimaita sen
tiettyjä jäseniä koskevasta rajauksesta huolimatta.
Vapautuminen
osittain itse aiheutetusta epäedullisesta asemasta ei olisi mullistava onnenkantamoinen.
Suomi on jo oma- aloitteisesti pyrkinyt siihen suuntaan, kun eduskunta viime
vuonna hyväksyi lain, joka avaa mahdollisuuden antaa ja saada sotilaallista
apua.
tiistai 26. kesäkuuta 2018
Pikakommentti 27.6.2018: Huippukokous?
Outoa, mutta ajatus Trumpin ja Putinin tapaamisesta
huolestuttaa, ihan riippumatta siitä, missä se tapahtuu. Jos superpresidentit
alkavat hieroa uutta ystävyyttä ja hinnoittelevat sovun, kaikki asiat ovat
pöydällä. Suomikin voi huomaamattaan joutua vaihtorahaksi siinä diilissä. Kirjoitin
siitä kolumnin 13.1.2017, Painajainen
keskellä päivää. Käy katsomassa.
Osat ovat nyt vaihtuneet siitä, missä tilanteessa superjohtajat
kohtasivat Helsingissä 1997. Silloin Venäjän presidentti oli arvaamaton
ressukka, ja Yhdysvalta johtaja vahva, vaikka istui pyörätuolissa. Kirjoitin
siitä viimeksi muistelmieni sivuilla 558-362 (Muistumia. Siltala).
Nyt Yhdysvaltain presidentti on pelottava ryntäilijä ja
Venäjän presidentti armoton saalistaja.
tiistai 19. kesäkuuta 2018
Kannanotto 19.6.2018: Nato,Ruotsi ja Suomi
Avaus: Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys vahvistaa Pohjois-Euroopan turvallisuutta – puheenvuoro julki molemmissa maissa
Tunnetut ruotsalaiset ja suomalaiset ulkopolitiikan tekijät, kokeneet tutkijat ja tarkkailijat haastavat yhteisessä puheenvuorossaan maitaan valmistelemaan samanaikaista Nato-jäsenyyttä. Kirjoittajien mukaan paras tilanne Pohjolan turvallisuudelle on, jos kaikki viisi pohjoismaata kuuluvat Natoon. Julkaisemme artikkelin yhtä aikaa ruotsalaisen Svenska Dagbladet -lehden kanssa.
UUTISET19.06. 20.00
JOEL MAISALMI
Sadan kuluneen vuoden aikana on pyritty monin tavoin vahvistamaan Suomen ja Ruotsin yhteenkuuluvuutta. Vaikka kokemuksemme ovat erilaiset, monet turvallisuuspolitiikkamme perusedellytyksistä ovat yhteisiä. Olemme toisistamme riippuvaisia, ja yhden linjaratkaisuilla on seurauksia toiselle. Kokemuksissa, näkökulmissa ja ehkä eduissakin on toki myös eroja. Avoin maiden välinen keskustelu auttaa paremmin näkemään nämä erot.
Suomen ja Ruotsin turvallisuuspolitiikka nojaa sotaa ehkäisevään pelotekykyyn, joka taas rakentuu oman kansallisen puolustuksen, laajojen verkostojen ja muiden maiden kanssa harjoitettavan kahdenvälisen sotilaallisen yhteistyön varaan. Yhteistyö on välttämätöntä nykyisessä turvallisuuspoliittisessa tilanteessa, jossa Venäjä on haastanut Euroopan turvallisuusjärjestyksen ja osoittanut taipumusta käyttää sotilaallista voimaa poliittisiin tarkoituksiin. Venäjä on näin rikkonut avoimesti kansainvälistä oikeutta ja Etyjin periaatteita, joita se on ollut itse neuvottelemassa ja hyväksymässä.
Venäjä lisää joukkojensa varustusta ja uhkaa ydinaseiden käytöllä. Pienten naapurimaiden tulee sen takia hakea vahvempien kumppaneiden tukea, jotta niillä olisi sotaa ehkäisevää puolustuskykyä Venäjän mahdollista aggressiota vastaan.
Tässä tilanteessa on selvää, että entisaikojen sotilaallisesti liittoutumaton politiikka (”puolueettomuuspolitiikka” tai ”liittoutumattomuus”) ei vastaa muuttuneita tarpeita. Sekä Ruotsi että Suomi hakevat avoimesti tukea toisiltaan ja useilta Nato-mailta, erityisesti Yhdysvalloilta.
Suomi ja Ruotsi ovat kehittäneet keskinäistä puolustusyhteistyötä, joka ei ole muodollinen liitto mutta jonka on selvästi sanottu toimivan myös rauhan ajan ulkopuolella. Sen lisäksi molemmat maat kehittävät samanaikaisesti yhteyksiään monien Nato-maiden ja Naton itsensä kanssa; ei vähiten Naton kanssa solmitun, sekä Suomen että Ruotsin ratifioiman isäntämaasopimuksen pohjalta.
Tässä suhteessa tärkein on transatlanttinen yhteys. Siitä on molempien maiden poliittinen johto tietoinen. Suomi ja Ruotsi ovat solmineet puolustusyhteistyön syventämistä koskevia sopimuksia Yhdysvaltain kanssa. Toukokuussa 2018 näiden kolmen maan puolustusministerit allekirjoittivat tämän yhteistyön kolmikantaista kehittämistä koskevan aiejulistuksen. Yhteistyötä Ison-Britannian kanssa syvennetään myös Brexitin jälkeen.
On erinomaista, että syvennämme nyt konkreettista keskinäistä puolustusyhteistyötämme ja yhteistyötä Yhdysvaltain kanssa, mutta meidän tulee käydä keskustelua ja syventää yhteistä analyysiä siitä, miten jatkamme maidemme etenemistä kohti täysimääräistä Nato-jäsenyyttä.
ANSSI JOKIRANTA / ARKISTO
Sotilasstrategiselta kannalta Pohjoismaiden ja Baltian maiden muodostama alue on yhtenäinen. Jos Venäjä ryhtyisi hyökkäystoimiin jotain pohjoismaata tai Baltian maata vastaan, se koskisi väistämättä sotilaallisesti myös Suomea ja Ruotsia. Siksi politiikkamme Venäjän suhteen tulee olla sotaa ehkäisevää, jotta estäisimme ennalta konfliktien syttymisen. On tärkeää, että molemmat maat kaikissa oloissa panostavat omaan kansalliseen puolustukseensa. Mutta paras tapa varmistaa, että pelotteemme ehkäisee Venäjän mahdollisia Itämeren alueeseen kohdistuvia sotilaallisia aikomuksia, ja samalla merkittävästi lisätä Suomen ja Ruotsin puolustuskykyä, olisi molempien maiden jäsenyys Natossa.
Myös pohjoismaista yhteistyötä hyödyttäisi merkittävästi, mikäli kaikki viisi pohjoismaata olisivat Naton jäseniä. Naton sisällä Pohjola muodostaisi tärkeän alueellisen pilarin läntisessä puolustusjärjestelmässä. Tämä hyödyttäisi koko liittokuntaa ja myös vahvistaisi Itämeren alueen vakautta.
Erittäin hyödyllisiä ovat yhteisharjoitukset, joita on järjestetty Suomen, Ruotsin ja useiden Nato-maiden kesken. Ruotsi järjesti Aurora-harjoituksen syksyllä 2017, Norja pitää Trident Juncture -nimisen harjoituksen syksyllä 2018, ja Suomen hallitus on päättänyt järjestää laajan kansainvälisen harjoituksen kansallisen pääsotaharjoituksen yhteydessä vuonna 2021. Joukko-osastoja ja esikuntia harjoitetaan toimimaan yhdessä taktisesti ja operatiivisesti.
Jotta nopeasti ilmaantuvissa tilanteissa kyettäisiin toimimaan, tarvitaan kuitenkin pidemmälle meneviä suunnitelmia ja sotaa ehkäisevää puolustussuunnittelua. Tämä ei ole mahdollista Suomen ja Ruotsin nykyisessä liittoutumattomassa tilanteessa, eikä sitä voi improvisoida konfliktin jo käynnistyttyä. Liittoutumattomien maiden kahdenväliset yhteistyöjärjestelyt ovat väistämättä rauhan ajan rakennelmia, jotka eivät merkitse sitovia puolustustakuita, eikä niitä ole tarkoitettukaan luomaan perustaa yhteiselle, operatiiviselle puolustussuunnittelulle.
Nato sen sijaan on tällaisen suunnittelun luonnollinen kehys. Tähän työhön osallistuminen olisi olennaista paitsi Suomen ja Ruotsin puolustukselle myös sotilaallisten hyökkäysten ehkäisemiselle koko Itämeren alueella. Arktiksen kehitystä ajatellen on erittäin tärkeää, että suunnittelu kattaa myös arktisen alueen.
Toisinaan väitetään, että Ruotsin ja Suomen Nato-jäsenyys merkitsisi perusteellista turvallisuuspoliittisen tilanteen muutosta ja että jännitys Pohjois-Euroopassa kasvaisi sen takia, että Venäjä kokee kasvanutta uhkaa. Tällaiset väitteet ovat todellisuudelle vieraita. Venäjän retoriikan taustalla on mieluumminkin sen halu maksimoida oma sotilaallinen toimintavapautensa kaikissa mahdollisissa tilanteissa.
Suuri muutos on sitä paitsi jo tapahtunut, kuten edellä on todettu. Suomen ja Ruotsin jo nyt pitkälle menevä yhteistyö Naton ja yksittäisten länsimaiden kanssa sekä EU:n puolustuspolitiikan kehitys merkitsevät, että liittoutumattomuus ei Moskovan silmissä ole uskottavaa. Sen sijaan Venäjä pitää Suomea ja Ruotsia kiinteänä osana länttä ja ajattelisi todennäköisimmin näin myös konfliktitilanteessa. Se taas merkitsee, että liittoutumattomuus on muuttunut tarkoituksensa vastaiseksi ulkopuolisuudeksi.
Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyden myötä lännen yhteenlaskettu sotaa ehkäisevä kyky muodostuisi nykyistä merkittävästi suuremmaksi. Se johtaisi todennäköisesti Venäjän hetkelliseen ärtymiseen, kun Kreml ymmärtäisi, ettei sillä enää olisi sotilaallista toimintavapautta hyökätä naapurimaihin joutumatta sotaan koko läntistä maailmaa vastaan. Jonkin ajan kuluttua Venäjä hyvin todennäköisesti hyväksyisi uuden tilanteen, joka olisi nykyistä huomattavasti vakaampi. On siksi rauhan edun mukaista, että Suomi ja Ruotsi integroituisivat muiden länsimaiden kanssa myös sotilaallisesti.
Puheenvuoro ilmestyy samanaikaisesti Suomessa Lännen Median sanomalehdissä ja Ruotsissa Svenska Dagbladetissa.
Puheenvuoron kirjoittajat
Frank Belfrage
Suurlähettiläs, Ruotsin hallituksen kabinettisihteeri 2006–2014
Tomas Bertelman
Suurlähettiläs (Madrid, Riika, Varsova, Moskova). Kirjoitti hallituksen selvityksen Ruotsin kansainvälisestä puolustusyhteistyöstä 2014. Ruotsin sotatieteellisen akatemian (KKrVA) jäsen.
Yrsa Grüne
Journalisti, ulko- ja turvallisuuspoliikan kommentaattori. Pääkirjoituskirjoittaja Hufvudstadsbladetissa(HBL) 2009–2016; kolumnisti, HBL:n bloggaaja 2016–.
Hannu Himanen
Suurlähettiläs. Toiminut turvallisuuspolitiikan tehtävissä ulkoministeriössä 1980-luvulta; suurlähettiläs Jakartassa, Geneven YK-järjestöissä ja Moskovassa (2012–2016); turvallisuuspoliittinen kirjoittaja ja kommentoija.
Bo Hugemark
Eversti (evp), entinen sotahistoriallisen osaston päällikkö, Ruotsin Atlantti-seuran kunniapuheenjohtaja. Ruotsin sotatieteellisen akatemian (KKrVA) jäsen.
Jaakko Iloniemi
Suurlähettiläs, ministeri. Ulkoministeriössä 1965–1983, muun muassa suurlähettiläs Washingtonissa; sen jälkeen elinkeinoelämän tehtävissä ja EVA:n toimitusjohtaja (1990–2000). Turvallisuuspoliittinen kommentoija ja kirjoittaja.
Liisa Jaakonsaari
Europarlamentaarikko vuodesta 2009. Suomen Atlantti-seuran puheenjohtaja (2009–), sosialidemokraattien kansanedustaja (1979–2009), ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja (1999–2007), työministeri (1995–1999).
Diana Janse
Suurlähettiläs (Damaskus/Beirut, Tbilisi/Jerevan), virkavapaalla.
Pauli Järvenpää
Suurlähettiläs, valtiotieteen tohtori, vanhempi tutkija Tallinnassa sijaitsevassa tutkimuslaitoksessa International Centre for Defence and Security (ICDS). Puolustuspolitiikasta vastaava puolustusministeriön ylijohtaja (2002 –2010), Suomen suurlähettiläs Afganistanissa (2010–2013); Ruotsin sotatieteellisen akatemian (KkrVA) kutsuttu jäsen.
Johan Molander
Suurlähettiläs (Moskova, Helsinki), laaja kokemus aseidenriisunnasta.
Juha Pyykönen
Prikaatikenraali (evp), valtiotieteiden lisensiaatti. Puolustusvoimissa 1980–2015; kriisinhallinnan johtotehtävissä sekä EU:n että Naton päämajassa kolmella vuosikymmenellä.
Jukka Tarkka
Valtiotieteen tohtori. Julkaisee historiantutkimuksia ja kolumneja; kansanedustaja 1995–1999.
Katarina Tracz
Ruotsalaisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan ajatushautomon Frivärldin johtaja.
Mike Winnerstig
Filosofian tohtori, Ruotsin sotatieteellisen akatemian (KKrVA) jäsen.
Mitä mieltä olit artikkelista? Vastauksia 35 kpl
Lisää tätä!
+1
Hyödyllistä
+1
Uutta tietoa
+1
Ikävää
+1
En tajua artikkelia
+1
keskiviikko 13. kesäkuuta 2018
Kolumni 14.6.2018: VELJEKSET KUIN ILVEKSET
Etelä-Suomen
Sanomat 14.6.2018
Yhdysvaltain
presidentti Donald Trump käänsi viime kuussa kelkkansa, ja perui
huipputapaamisen Pohjois-Korean johtajan Kim Jong-unin kanssa. Sitten hän teki
uuden täyskäännöksen ja jatkoi kokouksen valmistelua, joka johti kohtaamiseen
Singaporessa. Se osoitti, että Trumpin tavoitteena olikin vain show, kivoja
kuvia ja maireaa höpötystä. Kaikki viittaa siihen, että täyskäännökset eivät
tähän loppuneet.
Kun nämä veljekset
kuin ilvekset esiintyivät rinnakkain, siinä taisi käydä niin, että Kim osoitti
osaavansa jekuttaa vastapuolta yhtä hyvin kuin Trump, ja Trump paljastui samalla
tavalla suuruudenhulluksi kuin Kim.
Moni
suomalaislehti, ja jopa muutamat Ylen toimitukset toitottivat ensikommenteissaan
Kimin suostuneen täydelliseen ydinaseriisuntaan. Trumpin ja Kimin
allekirjoittama Singaporen dokumentti sanoo tästä asiasta: ”Pohjois-Korea sitoutuu
ponnistelemaan kohti (work towards) Korean niemimaan täydellistä
ydinaseriisuntaa”. Siinä koko juttu. Toimittajien kannattaisi lukea teksti ennen
kuin yrittävät sanoa siitä jotakin.
x x x
Trump on
maailman epäluotettavimpia sopimuskumppaneita. Hän on romuttanut Yhdysvaltain
sitoumukset ympäristönsuojelussa, ydinasevalvonnassa, ihmisoikeuksissa,
vapaakaupassa ja G8/G7/G6-yhtesössä. Miksi kukaan tosimielessä asioiva haluaisi
sopia yhtään mitään tällaisen häirikön kanssa?
Sama
kysymys koskee Kim Jong-unin kykyä herättää luottamusta. Vuonna 1994 hänen
isänsä poisti maasta kansainväliset tarkkailijat, jotka olivat valvomassa Pohjois-Korean
1992 lupaaman ydinaseettomuuden toteutumista. Vuosikymmen loppupuolella häntä
yritettiin lahjomalla ja pelottelemalla taivuttaa pysymään erossa ydinaseista. Turhaan.
Pohjois-Korea julkisti ydinaseiden kehitysohjelmansa 2002 ja heitti
kansainväliset tarkkailijat taas ulos. Tilanteen purkamista yrittäneet kuuden
vallan neuvottelut tyrehtyivät, kun Pohjois-Korea aloitti ydinasekokeet 2006.
Singaporessa
aloitetun prosessin osapuolien historialliset profiilit ovat samalla tavalla
kummalliset. Toinen on hankkinut koko lyhyen valtiomiesuransa merkittävämmät
voitot rikkomalla sopimuksia. Toisella osapuolella tämä toimintamalli on isän
perintöä.
Aluksi Trump
ilmoitti neuvottelutavoitteekseen Pohjois-Korea taivuttamisen luopumaan
ydinasetutkimuksesta, ohjusten kehittelystä ja ydinaseista. Vähän ennen Singaporen
kohtaamista hänen ulkoministerinsä julisti Yhdysvaltain hyväksyvän vain
lopputuloksen, jossa Kim suostuu tähän ilman ehtoja. Singaporessa Kim ei
suostunut ehdottomaan antautumiseen. Siellä sovittiin, että neuvotellaan. Kim
torjui Trumpin. Trump käveli itse virittämäänsä ansaan.
Trump ja
Kim tietävät kaiken vastapuolen höynäyttämisestä. Kumpikaan ei voi tosissaan uskoa
Singaporessa aloitetun näennäisneuvottelun tuottavan mitään uutta. Molemmat
julistautuivat voittajaksi ja jatkavat niin kuin ennenkin. Ulkopuolisenkaan ei
kannattaisi asettua höynäytettäväksi.
x x x
Pohjois-Korean
ydinase uhkaa meitä kaikkia. Yhdysvaltain presidentillä ei ole valtakirjaa neuvotella
koko maailman puolesta tämän vaaran torjumisesta. Hänellä valtakirjansa
perustuu viime presidentinvaalissa äänioikeuttaan käyttäneiden yhdysvaltalaisten
niukkaan enemmistöön.
YK:lle ja ydinaseriisuntaa
valvovalle IAEA:lle on avattava väylä neuvotella Pohjois-Korean ydinaseen
alistamisesta kansainväliseen valvontaan. Sen tien alkuun voidaan päästä vain poistamalla
YK:n turvallisuusneuvon vakituisten jäsenten veto-oikeus. Se on kaukaisesta
historiasta periytyvä järjen vastainen jäänne, joka antaa riittävän röyhkeille
mahdollisuuden teettää YK:lla päätöksiä, jotka sallivat järjestön periaatteiden
rikkomisen.
Puhe 13.6.2018: Miten Max Jakobson vaikutti
Olin tänään Seppo Hentilän Max Jakobsonista
kirjoittaman kirjan infossa puhumassa Jakobsonista tietokirjailijana. Kerroin,
miten Jakobsonin osoittama henkinen voima haittasi Neuvostoliiton pyrkimystä ohjastaa
tai kulissien takana peräti hallita Suomea, totesi valtiotieteen tohtori Jukka
Tarkka luonnehtiessaan Jakobsonia tietokirjailijana ja yhteiskunnallisena
vaikuttajana.
Kun Kreml antoi tuomionsa
pasuunan kaikua Jakobsonille, myös Suomen
kommunistit pitivät häntä neuvostovastaisuuden apostolina. Helppoon
liturgiaan tyytyneet keskustalaiset ja kokoomuslaiset sekä uutta
ulkopolitiikkaa vaatineet sosiaalidemokraatit pitivät Jakobsonia
turvallisuuspoliittisena riskinä. Näiden syytösten perusteluksi riitti se, että
Neuvostoliitto ja vähemmistökommunistit korottivat hänet vihansa
kulttihahmoksi.
Jakobsonin yhteiskunnallisen
vaikuttamisen mestaruus oli siinä, että hän pystyi vastaamaan fanaattisiin
hyökkäyksiin erittelyllä, joka ei ollut vastahyökkäys, mutta vaikutti suoraan
hyökkääjän henkisiin lähtöasemiin. Hän oli kiinnostava ja näkyvä hahmo, sillä hän
uskalsi ajatella itse ja puhua ääneen. Hän oli toisille salaa ihailtu
yksinäinen ratsastaja, toisille rakas vihollinen.
Jakobsonin yhteiskunnallinen toiminta
on tyylillisesti ainut lajiaan. Hän pohtii historiaa ottamalla kimmokkeita
omista elämänvaiheistaan, mutta ei kirjoita tutkimusta eikä omaelämäkertaa. Hän
piirtää kuvaa siitä, miten maailman muutos ja yhteiskunnan uudet rakenteet
vaikuttavat Suomeen, mutta myös siitä, miten Suomen muutos on vaikuttanut häneen
ja hän Suomeen.
Jakobson kantoi kylmän sodan
aikana älyllisen länsimaisuuden lippua ympäristössä, joka oli henkisesti
rähmällään, jos ei aina Neuvostoliiton edessä niin Kekkosen jalkojen juuressa
kuitenkin. Jakobson torjui liturgisesti hyväuskoisen myöntyvyyden, mutta ei sen
reaalipoliittisia perusteita. Hän edusti dynaamisesti tilannemuutoksia
havainnoivaa ja vireästi liikkuvaa näkemystä. Se oli äärimmäinen vastakohta
suomettuneen ajan pakkotahtiselle yksimielisyydelle.
Esitykseni koko teksti
julkaistaan Kanavan elokuun numerossa