Maanantaiaamuna
18.6.2018 Kultarannan paneelikeskustelun aihe oli Täällä EU, kuuleeko kukaan. Moderaattorina oli Talouselämän toimittaja Matti Virtanen, paras ikinä näkemistäni
paneelin kurissa pitäjistä. Hän veti istunnon jäsennellysti, sekä panelisteja
että yleisöä älyllisesti viihdyttävällä tavalla, kovasta faktasta hetkeäkään
lipeämättä.
Unionin
monien kehityssuuntien haikailussa päädyttiin moneen kertaan ihmettelemään,
miksi hyvässä vedossa olevan EU:n puolustusulottuvuuden sotilaallinen yhteistyö
ei ota sujuakseen. Yllättäen sain puheenvuoron, ja kysyin, miksi EU ei voisi
liittyä Naton järjestöjäseneksi, se voisi tehostaa menoa. Hämmentynyt
hiljaisuus laskeutui hetkeksi telttaan. Sitten Virtanen pakotti panelistit
sanomaan jotakin.
EU:n
komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen sanoi, että EU:n ja Naton yhteistyökohteista
on yli 70 kohdan lista, mutta myönsi, että minun ehdotukseni selventäisi
tilannetta. Pääministeri Juha Sipilä ei pitänyt yhdentymistä tarpeellisena, sillä
nykyinenkin yhteistyö toimii. Ulkopoliittisen instituutin johtaja Teija Tiilikainen
sano, että tämä olisi ehkä Upille sopiva tutkimuksen kohde, mutta uumoili, että
idean toteuttaminen vaatisi Naton perussopimuksen tarkastelua. Helsingin Sanomain Lontoon-kirjeenvaihtaja
Annamari Sipilä sanoi, että ehdotukseni olisi ratkaisu Suomen Nato-jäsenyyteen.
Tämä voi vielä kuulla Ylen Areenaan, noin 1½ tuntia keskustelun alkamisesta.
Keskustelun
jälkeen teltan pöytien välissä parveilevan väen kommenteissa muistutettiin,
että ajatukseni ei ole uusi, sitä on pyöritelty julkisuudessa ensimmäistä
kertaa jo 12 vuotta sitten, mutta jotenkin läpihuutojutuksi tämän teeman
käsittely silloin jäi. Kummallista, että näin yksinkertaiselta tuntuva ratkaisu
on jätetty selvittämättä.
Ehdotukseni
ei olisi järjestöjuristerian kannalta mikään pikkujuttu. Kummankin
organisaatiojätin byrokratia on raskas, jäykkä ja syvä. Mutta jos olosuhteet
näyttävät vaativan muutosta, byrokraattiset säädökset on muokattava niin, että
voidaan toimia järkevästi.
x x x
EU
ja Nato kehittelevät kiivaasti toimintamalleja, jotka auttaisivat hallitsemaan
hybridi- kyber- ja trolliuhkia. Tämän ponnistuksen keskittäminen voisi luoda osaamisen
kriittisen massan, joka ehkä tuottaisi jotakin merkittävää ja uutta.
Perusongelma
on liittojen nykyisten turvatakuiden muotoilussa ja tulkinnassa. Sekä
Nato-sopimuksen 5. artikla että unionin perustuslain, Lissabonin sopimuksen 42/7-kohta
velvoittavat kaikki jäsenet auttamaan hyökkäyksen uhria. Naton takuu tarjoaa
auttajalle enemmän harkintavaltaa kuin unionin 42/7- muotoilu.
Lissabonin
sopimus rajaa sotilaallisen auttamisvelvollisuuden koskemaan vain unioniin
kuuluvia Nato-maita. Sen turvatakuu ei koske unionin ”tiettyjä jäsenmaita”. Liittoutumattomat
unionimaat, Suomi etunenässä, vaikuttivat sopimuksen neuvotteluvaiheessa tämän lopputuloksen
syntyyn. Jos EU liittyisi Natoon, se siirtäisi sotilaallisesti liittoutumattomien
unionimaiden ottaman harha-askeleen armeliaasti historiallisen unohduksen
hämärään.
Se
ei olisi Suomelle arvovaltatappio, sillä Suomen virallinen tulkinta väittää jo
nyt, että Lissabonin sopimuksen kohta 42/7 koskee kaikkia unionimaita sen
tiettyjä jäseniä koskevasta rajauksesta huolimatta.
Vapautuminen
osittain itse aiheutetusta epäedullisesta asemasta ei olisi mullistava onnenkantamoinen.
Suomi on jo oma- aloitteisesti pyrkinyt siihen suuntaan, kun eduskunta viime
vuonna hyväksyi lain, joka avaa mahdollisuuden antaa ja saada sotilaallista
apua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti