Etelä-Suomen
Sanomat 11.1.2018
Turvallisuutta
uhkaavan hybridivaikuttamisen arvioissa on kauhisteltu lähinnä sitä
mahdollisuutta, että vihamielinen taho voi sivusta sorkkimalla vääristellä
valtiollisten vaalien lopputuloksia. Se onkin todellinen uhka, vaikka ei näytä
toteutuneen tosielämän tasolla kovin dramaattisesti, vielä. Jotkut vaalit ovat tuottaneet
kauheita tuloksia, kuten Yhdysvalloissa ja Britanniassa, mutta kotikutoinen
suhmurointi voi todennäköisesti selittää melko suuren osan näistä katastrofeista.
Myöskään
Hollannissa ja Ranskassa ulkopuolinen häirintä ei ilmeisesti ole vaikuttanut
kovin paljon. Ehkä trolliarmeijoiden komentajat ovat uskoneet, että demokraattinen
populismi sotkee itse omat asiansa, eikä ulkoista tönimistä tarvita sekasorron
varmistamiseen. Niin ei ole ihan aina tapahtunut, onneksi.
Silti
tuntuu, että edessämme on avautumassa musta aukko, joka estää puolustautumisen vihamielisen
vaikuttamisen kaikkein suurinta vaaraa vastaan. Median ja joskus puolueryhmien
tilauksesta tehtyjen mielipidemittausten perusteella yritetään nykyisin punnita
eduskunnan, hallituksen ja pääministerin oikeutta vallan käyttöön. Tässä jos
missä avoin demokratia paljastaa pehmeän alavatsansa.
On
merkkejä siitä, että mielipidemittauksissa huonosti menestyneiden puolueiden
kansanedustajien eduskuntavaalissa saama valtakirja yritetään mitätöidä
vähättelemällä. Ja jos mielipidemittaukset näyttävät pääministerin
kansansuosion hiipuvan, kiistetään hänen oikeutensa toimia hallituksen
edustajana, vaikka eduskunta ei ole osoittanut epäluottamusta.
Ollaan
vaarallisella reunalla, jos kenen tahansa tilaamilla, pieniin otoksiin perustuvilla
ja vaihtelevin menetelmin tehdyillä laskuharjoituksilla aletaan uudelleen jakaa
eduskuntavaaleissa ansaittua poliittista toimivaltaa. Demokratia on suuressa
vaarassa jos vihamielisille vaikuttajille tarjotaan helppo tapa keikuttaa
venettä,.
x x x
Hallituksen
toimintakelpoisuus kumpuaa eduskuntavaaleissa valittujen kansanedustajien saamasta
valtuutuksesta. Kansalaiset eivät äänestä vaaleissa ministereitä, puolueita tai
hallituskoalitioita, eivätkä päätä hallitusohjelmista. Äänestäjät valitsevat kansanedustajat, joista
jokaisella on vaalissa saatu täysivoimainen valtakirja koko vaalikauden ajan,
tapahtuipa mitä tahansa. Tällä äänellä eduskunnan jäsenet hyväksyvät tai
hylkäävät puolueiden neuvottelemien hallitusten kokoonpanon ja ohjelman.
Hallitus
ja sen ministerit eivät voi saada oikeutta vallan käyttöön - tai menettää sitä
- millään muulla tavoin kuin eduskunnan luottamusäänestyksissä. Hallituksen
toiminta nojaa eduskunnan eikä puolueiden osoittamaan luottamukseen, eikä varsinkaan
mielipidemittausten tuloksiin. Siitä päättävät kansanedustajat, joista
jokaisella on yksi ääni. Yhdelläkään puolueella ei ole ainoatakaan ääntä,
mediasta puhumattakaan.
Edustuksellinen
demokratia ja parlamentarismi ovat tuhon tiellä jos eduskuntavaalin perusteella
syntynyttä poliittista valtaa aletaan kyseenalaistaa mielipidemittausten
perusteella, Silloin vallankäyttäjät voivat vaihtua koska vain ja kuinka usein
tahansa ilman täsmällistä säädöspohjaa tai tietoa siitä, millä perusteella näin
tapahtuu.
Ja
kauhistuksista kamalin. Silloin melkein mikä tahansa mistä vain ilmaantuva
Suomen valtiollisen järjestelmän ulkoinen voima voi kaapata haltuunsa
jonkinlaisen siivun vallanjakomenettelystä toimilla, jotka eivät perustu
mihinkään, ja joista kukaan ei kanna vastuuta.
Tätä
uhkaa ei voi torjua lainsäädännöllä eikä poliisitoimin. Demokratian ainoa
pelastus on siinä, että ihmiset säilyttävät järjen valon ja kunnioittavat
edustuksellisen demokratian menettelyjä edes muodollisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti