11.5.2023 ESS
Kokoomukselle taisi käydä tavallinen moka vaalihuumassa. Petteri Orpo antoi ihanan lupauksen, että valtion taloutta siistitään kuuden miljardin menosäästöillä ilmana veronkorotuksia tai sosiaali- ja terveysetuuksien supistuksia.Kun hallitusneuvottelut lähestyvät totuuden hetkeä, alkaa ilmetä, että ei se taida ihan niin mennä. Pelkällä toiminnan virtaviivaistamisella ei saavuteta tuon luokan säästöä. Asiantuntijataho toisensa jälkeen todistaa, että ilman merkittävää verotulojen kasvattamista tai isojen korvausten supistusta tuon kokoluokan remontti ei onnistu.
Tuloveron reipas nosto olisi varmaan kohtalokas virhe, sekä työllisyyden että sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kannalta. Tutkimuslaitosten puheista on ilmennyt sellainen kiusallinen ajatuskulku, että ehkä arvonlisäveron korotus voisi toimia paremmin.
Sen epäkohta olisi tietenkin heikoimmissa asemissa olevine perheiden ahdingon lisääntyminen. Mutta tässä logiikassa on sellainen idea, että hyvätuloisten ostoskassit ja hyödykkeiden hankinnat taitavat olla myös inflaation ja korkojen nousun paineessa suurempia ja monipuolisempia kuin köyhyysloukun uhassa elävien perheiden ostoslistat. Alvin nosto rankaisisi enemmän vauraita talouksia kuin köyhiä perheitä.
Taitaa kuitenkin olla melkoisen väännön takana, että tämä päättely voitaisiin kirjata jossakin muodossa hallitusohjelmaan. Silti jotakin tämän tapaista täytyy saada aikaan. Ehkä kokoomuksen takataskussa on alun perun ollut jokin alvin korotusta vastaava taikatemppu.
Perussuomalaisten nokittelu kokoomuksen ja varsinkin ruotsalaisen kansanpuolueen kanssa häiritsee hallitusneuvottelun työrauhaa. Pinnan alla poreilee periaatteellinen erimielisyys maahanmuuton perusteista ja kansalaisten perusoikeuksista. Niistä voi tulla iso ongelma. Neuvotteluilmapiiriä voi rasittaa myös perussuoalaisten johtajistoon kuluvien julkinen tyytymättömyys hallitusneuvottelun vetäjään.
Hallituksen muodostaminen nyt neuvotteluja käyvällä kokoonpanolla ei taida olla ihan helppoa. Tilanne tuskin paljon parantuisi, jos perussuomalaiset syrjäytettäisiin ja sosiaalidemokraatit tulisivat mukaan. SDP:n hallitusneuvotelijana olisi puolueen merkittävään vaalivoittoon ohjastanut pääministeri, jolta äänikuningattaren asema luiskahti kuitenkin perussuomalaisten puheenjohtajalle. Hänen seuraajallaan SDP:n johdossa voi olla uusia ajatuksia, mutta tuskin varsinaista viisasten kiveä. Tässä alkaa tuntua siltä, että lähestytään vähemmistöhallituksen aikaa.
x x x
Toinenkin synkkä epäilys nousee mieleen. Ponteva puhe kaksi tai jopa kolme vaalikautta kattavasta saneerausohjelmasta ei ole ihan tästä maailmasta peräisin. Se pitäisi sitoa ehkä jopa kaksien eduskuntavaalien tuloksena valtaan nousevia eduskuntia ja hallituskokoonpanoja.
Nykytilanteessa syntyvä hallitus ja uusi eduskunta voivat säätää vaikka millaisen lain vaikka kuinka moneksi vaalikaudeksi. Ne eivät kuitenkaan voi rajoitta seuraavien eduskuntien ja hallitusten lainsäädäntövaltaa.
Vaikka sellainen laki säädettäisiin yhteisen innostuksen hengessä, seuraavalla hallituksella on mahdollisuus säätää uusi laki sellaisessa muodossa kuin se arvioi uuden tilanteen vaativan.
Petteri Orpolla on kovat paikat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti