Itämeren alueen ilmiöihin keskittyvä monialainen asiantuntijayhteisö Centrum Balticum julkaisi 21.1.2021 Pullopostia-kolumnisarjassaan artikkelini
AHVENANMAA ON PUOLUSTUKSEN ETUILIJAA
Kun J. K. Paasikivi opetti, että turvallisuusasioissa pitää katsoa karttaa, hän tarkoitti idän ongelmaa. Varmaan siksi Suomessa on jumiuduttu korostamaan 1300 kilometriä pitkän maarajan pysyvää uhkaa, mutta todelliset turvallisuusongelmat ovat nyt toisaalla.
Kylmässä sodassa Euroopan turvallisuuden polttopiste oli Itä- ja Länsi-Saksojen rajalla, Fuldan aukoksi sanotulla alueella. Supervaltojen kitka on nyt siirtynyt sieltä toistatuhatta kilometriä koilliseen.
Itämeri on nyt supervaltaintressien kosketuspintaa, jolla kohtaavat Natolle tärkeän Baltian puolustuksen selusta- ja sivustaongelmat ja Venäjälle korvaamattomien Kaliningradin sotilastukikohtien puolustustarpeet. Tästä syntyvä merellinen jännite on Suomelle vakavampi turvallisuusongelma kuin itäraja.
Nato hallitsee Kaliningradin sotilaallisen ja siviilihuollon maa-, ilma- ja meriyhteyksiä. Sen alueella olevien tukikohtien puolustus on Venäjälle yhtä epätoivoinen tehtävä kuin Baltian maiden puolustus Natolle. Venäjän ja Naton etupiirit ovat päällekkäin. Itämerellä vallitsee paikallinen kauhun tasapaino.
Suomen suurin turvallisuusriski on Suomenlahden, pohjoisen Itämeren, Ahvenanmeren ja Selkämeren alueella. Ruotsille ja Suomelle on tärkeää, että mikään valtio ei ala tavoitella ylivoima-asemaa Itämerellä horjuttamalla kauhun tasapainoa edukseen.
Ruotsilla ja Suomella on yhteinen tarve estää ulkopuolisten voimien pureutuminen Ahvenanmaalle. Kansainväliset sopimukset vuosilta 1856, 1921 ja 1940 yrittivät sitä, mutta ne eivät tehonneet. Siksi Ruotsi ja Suomi ovat ohjanneet puolustusharjoittelunsa yhteistyöhön Nato-maiden kanssa.
Ahvenanmaan kummallinen sotahistoria on jättänyt oudon maamerkin Maarianhaminan katukuvaan. Siellä toimii Venäjän konsulaatti, joka jatkaa Neuvostoliiton syksyllä 1940 Suomelle saneleman sopimuksen mukaista sotilastiedustelua konsulaatin herttaisen kulissin suojassa.
Toisen maailmansodan oloissa ja vielä yya-aikanakin Neuvostoliiton oikeus valvoa Ahvenanmaan aseettomuutta varmisti, että sen olisi helppo miehittää Ahvenanmaa, kuten sen ainakin vuodesta 1940 lähtien toimintavalmiit sotasuunnitelmat edellyttivät.
Kylmän sodan päätyttyä Venäjän sotilastiedustelua suojaava Maarianhaminan konsulaatti on Neuvostoliiton romahduksen jälkeensä jättämä viimeinen raunio.
Presidentti Mauno Koiviston syyskuussa 1990 esittämä Pax-tulkinta mitätöi Pariisin rauhansopimuksen sotilaalliset ja Saksaa koskevat määräykset, koska ne loukkaavat Suomen suvereniteettia.
Sitä loukkaa myös Pariisin rauhansopimuksen Ahvenanmaata koskeva viides artikla, mutta siihen Pax-tulkintaa ei sovellettu. Niinpä edelleen vallitsee se ihmeellisyys, että Somen suvereniteetissa on Ahvenanmaan kokoinen harmaa alue, jonka kansainoikeudellista asemaa valvoo Suomen lisäksi myös Venäjän sotilastiedustelu.
Tässä kummallisessa tilanteessa Suomi on luonut kahdeksan Itämeren alueella vaikuttavan valtion ja Naton kanssa sopimusverkoston monenkeskisestä puolustusharjoittelusta Itämeren alueella. Se vahvistaa Ruotsin, Suomen ja Ahvenanmaan koskemattomuutta ja vakauttaa Itämeren tilannetta. Paras tapa tämän rakenteen toimivuuden varmistamiseksi kaikissa tilanteissa olisi Suomen ja Ruotsin liittyminen Natoon.
Se on vielä nykyisin mahdotonta, koska niiden poliitikkojen ja kansan enemmistöiltä puuttuu kyky turvallisuuspolitiikan perusasioiden tyyneen harkintaan. Siksi Ruotsi ja Suomi ovat turvautunet monenkeskiseen puolustusharjoitteluun. Sen laaja poliittinen kannatus Ruotsissa ja Suomessa perustuu siihen, että se toteutuu ilman Nato-jäsenyyttä. Tämä toimintamalli malli on normaalioloissa tehokas, mutta ei ole takeita sen jatkuvuudesta kaikissa tilanteissa.
Asenne muistuttaa yya-ajan kaksoispuhetta. Silloin vakuuteltiin ystävyyttä ja avunantoa, vaikka kaikki eivät tarkoittaneet sillä sitä, mitä nämä sanat arkikielessä merkitsevät. Nyt sekä Ruotsissa että Suomessa vastustetaan Nato-jäsenyyttä, mutta kannatetaan innokkaasti sen kanssa toteutuvaa turvallisuusyhteistyötä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti