Etelä-Suomen Sanomat 21.3.2019
Sote-ponnistuksen viimeinen erä päätyi nollatulokseen, eikä vain
suoritus- vaan myös tyylipisteissä. Hallitus ei ehkä ollut tragedian ainoa
tumpelo. Muutamat valiokunnat joutuivat hallitusta kurittaessaan sellaiseen turbulenssiin,
että niidenkään ei voi sanoa selvinnen puhtain paperein.
Se ei välttämättä johtunut - ainakaan pääasiassa – valiokuntapuheenjohtajien
ja jäsenten toiminnasta vaan myös siitä, että perustuslakivaliokunnan
säädöspohjassa on valuvika. Sen jäsenet ovat lainsäätäjiä, joiden poliittisen
mandaatin varassa tekemät perustuslain tulkintaratkaisut vaikuttavat muiden
lakien soveltamiseen hallinnossa.
Perustuslakivaliokunnan jäsenet joutuvat melkein tuomarin rooliin,
vaikka heidän päätöksensä ovat osittain poliittista toimeenpanoa. On hurskasta
teeskentelyä kuvitella, että perustuslaillista lausumaa lakiesitykseen sorvaava
kansanedustaja luopuisi sen hetken ajaksi hallitusohjelmasta ja oman puolueensa
tavoitteista ja muuttuisi vapaaksi sieluksi, joka liikkuu oikeuden pyhässä
korkeudessa kaiken poliittisen yläpuolella.
Vallan kolmijaossa on harmaa vyöhyke, joka ulottuu lainsäädäntö-
ja toimeenpanovallan välisen rajan kummallekin puolelle. Tämän oudon asetelman
ihmeellisin ominaisuus on se, että siinä oikeudenkäyttöä ei edusta tuomioistuin
vaan tavaksi tulleen menettelyn vähitellen muodostama perustuslakikysymyksiin
erikoistuneiden lainoppineiden joukko, jonka kokoonpano on jatkuvassa
muutoksessa.
Joitakin vuosikymmeniä sitten eduskunnan valtiosääntötulkintaa
hallitsivat professorit Mikael Hidén, Antero Jyränki ja Ilkka Saraviita, Tupu,
Hupu ja Lupu, kuten silloin sanottiin. Tämän perustuslaillisen kolminaisuuden asiantuntijalausuntoja
ei ollut tapana kiistää. Nyt heidän raivaamaansa sarkaa viljelee ilmeisesti
muutamien kymmenien oppineiden joukko, jonka jäsenien lausuntoja voidaan
tarpeen ilmetessä kilpailuttaa keskenään.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan sotepyörityksessä
käyttämä tapa juoksuttaa asiantuntijoita kommentoimassa hallituksen esitysten
eri versioita ei tainnut olla pelkkää totuuden tuskaista etsintää. Seassa
saattoi olla myös poliittista kikkailua sotelakien käsittelyn vauhdittamiseksi
tai niiden tuhon varmistamiseksi. Muuksi on vaikea tulkita esimerkiksi
sotefarssin viime vaiheessa nähtyä kissa-ja-hiiri-leikkiä siitä, jatketaanko
vai lopetetaanko asiantuntijoiden kuuleminen.
x x x
Tämän sirkuksen seuraaminen palautti mieleen vuosikausia silloin
tällöin toistamani ajatus perustuslakituomioistuimen tarpeellisuudesta.
Sotekuviot nostivat esiin uuden perusteen tällaiselle oikeusjärjestelmän
rakenneuudistukselle.
Perustuslakituomioistuimen tehtäviin voitaisiin kirjata ennakolausunnon
antaminen perustuslakiin kytkeytyvistä hallituksen lakiesitysluonnoksista ennen
niiden lähettämistä eduskuntakäsittelyyn. Se voisi antaa ryhtiä nyt
heikkolaatuiseksi moitittuun lainvalmisteluun ja keventäisi valiokuntien
taakkaa.
Korkeimman oikeusasteen antama lainvoimainen päätös hallituksen
esityksen yhteensopivuudesta perustuslain kanssa vapauttaisi valiokunnan jäsenet
perutuslain tulkinnan hienosäädöstä. Koemielessä voitaisiin ehkä pohtia
sitäkin, tarvittaisiinko perustuslakivaliokuntaa ollenkaan.
Jos korkein oikeusaste
vartioi lainvalmistelun perustuslaillisuutta, sen viesti kulkeutuu kirkkaana ja
voimakkaana suoraan sektorivaliokuntiin. Jos hallituksen esityksen käsittelyssä
kehittyy perustuslakituomioistuimen kannanotoista poikkeava näkemys, eduskunta
voi käyttää lainsäädäntövaltaansa, mutta perustuslakituomioistuimen lausumasta
poikkeava poliittinen tahto olisi toteutettava perustuslaille säädetyssä vaikeutetussa
järjestyksessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti