Suomen
puolustuksella on valmius konkreettiseen Ruotsi-yhteistyöhön ja puolustusharjoituksiin
Itämeren alueella toimivien Nato-maiden kanssa. Perusajatuksena on saada
kumppaneilta tukea Suomen aluepuolustukseen niin, että se hyödyttää myös auttajia.
Yya-ajoilta periytyvä itään vilkuilu estää kuitenkin yhteistyön luontevimman
muodon, joka olisi Nato-jäsenyys.
Kylmän
sodan aikana Suomen turvallisuusasemassa oli vain sellaista, jolla itä uhkasi, eikä
kenelläkään ollut intressiä tukea Suomea. Lähiympäristö mullistui, kun Nato
lopultakin tunnisti Baltian maiden heikon turvallisuusaseman. Nyt Suomi pystyy
kerrankin tarjoamaan sellaista, mitä länsi tarvitsee.
Kun
Nato sitoutui Baltian puolustukseen, Suomi seurasi tilannetta kärppänä. Suomenlahden
pohjoisrannan pysyminen Suomen hallussa on äärimmäisen tärkeää Baltian
puolustukselle. Natolla on aito intressi tukea Suomen puolustusta torjuakseen Baltiaa
pohjoisesta uhkaavan sivustahyökkäyksen.
Nato
tarvitsee varmistuksen sille, että Suomi pystyy kriisissäkin pitämään oman
alueen hallinnassaan. Jos Suomi osoittaa tällaista poliittiseen pelotteeseen
riittävää voimaa, lännen kannattaa vahvistaa sen puolustuskykyä, vaikka
liittosopimusta ei olisikaan.
Suomi,
Ruotsi ja Nato ovat luomassa Itämeren alueelle tavanomaiseen aseistukseen
perustuvaa yhteistä puolustusta. Se on Venäjän voimapolitiikan vaikutuksia
tasapainottamaan tarkoitettu poliittinen pelote, joka pyrkii ennakolta estämään
alueella olevan jännitteen purkautumisen aseelliseksi konfliktiksi.
Yya-krapula
on hellittänyt 2010- luvulla sen verran, että nyt Suomi pystyy
puolustusyhteistyöhön Naton kanssa ilman sopimusvelvoitetta. Se on järkevää,
mutta toimii vain nykyisessä asetelmassa. Kaikissa muissa tilanteissa Suomi on sotilaallisesti
yhtä yksin kuin kylmässä sodassa. Turvatakuuta ei ole.
x x x
Suomen
turvallisuuden peruskysymys ei ole Nato, Nato, Nato, vaan se on: turvallisuus,
turvallisuus, turvallisuus. Puolustus on varmistettava niillä menetelmillä, jotka
kulloinkin ovat käytettävissä.
Nato-jäsenyys
ei ole nyt toteutettavissa, sillä Suomen kansan ja poliittisen eliitin
enemmistö ei osaa lukea kansainvälistä tilananetta, eikä tulkita, mitä Venäjän
lähialueella tapahtuneet asiat merkitsevät. Suomalaiset luulevat turvallisuuspolitiikaksi
sitä, että kansalaisyhteisö ja johtavien poliitikkojen enemmistö toistelevat
keskenään kauan sitten vakiintuneita normihokemia. Tällä näennäiskeskustelulla
ei ole mitään tekemistä turvallisuuden kanssa.
Nato-jäsenyys
voi toteutua vasta sitten kun Suomi asemoi itsensä reaalipoliittiselle kartalle
ja oppii suunnistamaan niiden maamerkkien mukaan, joihin muut sillä kartalla
toimivat valtiot tukeutuvat.
Kun
paras ratkaisu ei onnistu, on tyydyttävä toiseksi parhaaseen. Koska Suomen henkinen
kantti ei kestä puolustusliiton jäsenyyttä, turvallisuus on sitten
varmistettava liittoutumatta. Siinä harjoituksessa älyllinen valppaus on ainoa
hengissä selviämisen strategia.
Yhteisiin
etuihin perustuva puolustusyhteistyö ilman liittosopimusta on Nato-jäsenyyteen
verrattuna vaikeutettu peli, ja sisältää epävarmuustekijöitä. Mutta kun muu ei
auta, sellaista rakennetta on alettu luoda, ja se tuntuu toimivan, toistaiseksi.
On
järkevää hyödyntää tämän kokemuksen avaamat mahdollisuudet. Vakaa
turvallisuusasema syntyy kuitenkin vasta liittosopimuksella, ja siihen
pääseminen vie vuosikausia.
Sopimusperäiseen
turvallisuusyhteistyöhön on tartuttava heti kun Suomi on toipunut
neuvostopasifistis-jälkisuomettuneesta oireyhtymästä ja kypsynyt sille tasolle,
että voi liittyä Natoon myös muodollisesti.