Etelä-Suomen Sanomat 11.6.2020
(Kolumnin alkuosassa mainittujen historiallisten tapausten perustiedot on esitetty maaliskuussa ilmestyneessä kirjassani AHVENANMAA - ITÄMEREN VOIMAPOLITIIKAN PELINAPPULA)
Kevään mittaan kunnioitettiin talvisodan päätymisen 80-vuotismuistoa. Sodan uhrien ja Karjalan menetyksen aiheuttaman sokin rinnalla tapahtui myös pitkään vaikuttava muutos turvallisuuden isossa kuvassa. Se kouraisi niin syvältä, että sitä ei juuri huomattukaan, varsinkin kun yya-liturgia peitti pian kaiken.
Stalin alkoi käskyttää
sodassa pahoinpideltyä maata yli sen, mitä Moskovan rauhansopimus tarkoitti. Neuvostoliitto
pureutui Pohjois-Itämeren, Suomenlahden ja Selkämeren sotilaalliseen hallintaan
estääkseen Suomen lähestymisen Ruotsiin.
Kesäkuussa 1940 Neuvostoliitto
käski Suomen lopettaa Ahvenanmaan rannikkolinnakkeiden rakennustyöt. Elokuussa
se ilmoitti sijoittavansa Maarianhaminaan konsulaatin virkailijoiksi naamioituneet
sotilastarkkailijat valvomaan, että Neuvostoliitto voi sotatoimissaan käyttää vapaasti
Ahvenanmaan saaria ja vesiä.
Syyskuussa sen ylin
sotilasjohto valmisteli kolme sotasuunnitelmaa, jotka kaikki alkaisivat
maihinnousulla Ahvenanmaalle. Loppusyksyllä se tyrmäsi Ruotsin ja Suomen
epätoivoisen valtioliittosuunnitelman, kuten se vuotta aikaisemmin oli
tyrmännyt niiden suunnitelman Ahvenanmaan yhteispuolustuksesta.
Neuvostoliitto sekaantui
vielä 1940-ja 1950-lukujen taitteessa Ahvenanmaan itsehallintolain uudistuksen.
Se halusi varmistaa, että mikään ulkopuolinen voima ei kajoa sen sotasaaliisen.
Jo Moskovan rauha oli määritellyt Manner-Suomen Neuvostoliiton etupiiriksi.
Siihen kuuluvaksi paalutettiin 1940-luvun loppupuolella myös Ahvenanmaa, ja
varsinkin juuri se
x x x
Tilanne alkoi muuttua
vasta, kun Itämeren alueen turvallisuusrakenne meni täysin uuteen asentoon,
mutta edes Neuvostoliiton katoaminen kartalta ei vielä aiheuttanut tätä
mullistusta. Se tapahtui vasta 2010-luvulla, kun Venäjän uusi hallinto ja
kiristynyt poliittinen kulttuuri olivat vakiinnuttaneet valtansa Kremlissä.
Niiden julistama ja
toteuttama voimapolitiikka on suunnannut ennen kokemattoman paineen
Kaliningradin kautta Itämerelle. Suomen turvallisuuden avainkysymys ei enää ole
Pietari ja Suomenlahti, kuten oli vuosisatoja. Nykyisin se on Kaliningrad ja
Itämeri.
Venäjän etukenoinen
asenne ja Naton reaktio siihen ovat luoneet Itämerelle kummallisen jännitteen. Siinä
Venäjän ja Naton etupiirit ovat päällekkäin, ja molempien sotilasmaantieteellinen
asema on lähes toivoton. Itämerellä vallitsee paikallinen kauhun tasapaino. Kun
lähialueella on tällainen viritys, se koskee myös Suomea ja Ahvenanmaata, ja
siksi myös Ruotsia. Maantieteelle emme voi mitään.
Tässä herkässä
asetelmassa on tärkeä varmistaa, että millekään Itämerellä vaikuttavalle supervaltaintresseille
ei synny harhakuvitelmaa siitä, että se pystyisi nokkelalla yllätyksellä
horjuttamaan paikallista kauhun tasapainoa omaksi edukseen.
Ruotsi ja Suomi lähtivät 2010-luvulla
kehittämään tähän pyrkivää voimaa. Ne alkoivat hyödyntää puolustusajattelunsa ja
-järjestelmiensä yhteensopivuutta keskenään ja Naton järjestelmien kanssa.
Siitä syntyvä pidäke ei ole pelote, mutta rohkaisee kaikkia Itämeren alueen
toimijoita käyttämään järkeä, jos tuntevat tarvetta testata tämän
puolustuskyvyn tehoa tositilanteessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti