Tiivistelmä valtiot tri Jukka Tarkan esitelmästä Volter
Kilpi Kustavissa-kirjallisuusviikon Tietokirja.fi-päivän seminaarissa
Kustavissa 12.7.2019
Suomessa melko yleisen käsityksen mukaan moneen kertaan
kansainvälisillä sopimuksilla vahvistettu Ahvenanmaan aseettomuus ja puolueettomuus
ovat tuoneet rauhan ja turvallisuuden Itämerelle, Suomelle ja Ahvenanmaalle
varsinkin.
Saariryhmä on runsaan puolentoista vuosisadan aikana
julistettu kolme kertaa aseettomaksi, mutta kuitenkin aina kun Itämerellä on
ollut jännitystä tai sotilaallista toimina, Ahvenanmaalla on ollut sotaväkeä ja
sitä on linnoitettu. Keväällä 1918 siellä toimivat yhtä aikaa Venäjän, Ruotsin
ja Saksan asevoimat ja Suomen sisällissodan molempien osapuolten joukot.
Ahvenanmaalle on yli kahden vuosisadan aikana rakennettu
neljä kertaa rannikkopuolustus- ja maataisteluasemia. Ja neljä kertaa niiden
rakenteet on tuhottu, muta ei taistelussa vaan poliittisesta käskystä.
Ahvenanmaan aseettomuutta ja puolueettomuutta säätelevät kansainväliset
sopimukset eivät ole pystyneet ohjaamaan historiaa.
Krimin sodan pääteeksi 1856 tehdyn rauhansopimuksen liitettä
on totuttu sanomaan Ahvenanmaan ensimmäiseksi puolueettomuussopimukseksi,
vaikka se koski vain alueen aseettomuutta. Se oli Krimin sodan voittajien
Venäjän keisarilta vaatima sitoumus olla linnoittamatta Ahvenanmaata.
Tämän luvatessaan Aleksanteri II ilmoitti, että sitoumus
velvoittaa myös hänen seuraajiaan Venäjän valtaistuimella. Kun Romanov-suvun
viimeinen keisari luopui Venäjän kruunusta 1917, Suomi itsenäistyi ja Venäjän
keisarikunta raukesi tyhjiin, ei enää ollut valtionpäämiestä eikä valtiota,
jota kansainvälinen sopimus velvoittaisi pitämään Ahvenanmaan aseettomana.
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen 1921 Kansainliiton
suojeluksessa Genevessä tehty Ahvenanmaa-sopimus määritteli saariryhmän
puolueettomaksi ja aseettomaksi. Sen allekirjoittivat Kansainliiton
johtovaltiot ja Itämeren rantavaltiot, paitsi Neuvosto-Venäjä.
Geneven sopimuksen säätämät sanktiot Ahvenanmaan
puolueettomuuden loukkaajaa vastaan olivat niin koukeroiset, että eivät olisi
voineet hillitä kansainvälistä kriisiä. Sen taustarakenne on historian edetessä
muutenkin rapistunut.
Kansainliittoa ei enää ole. Viro, Latvia ja Liettua
menettivät väliaikaisesti itsenäisyytensä. Ei ole täysin selvää, ovatko ne
uudelleen itsenäistyessään sitoutuneet Geneven sopimukseen. Britannia on toisen
maailmansodan jälkeisessä rauhanneuvottelussa 1947 irtautunut Geneven
sopimuksesta.
Sopimuksen allekirjoittanut Saksa on sen jälkeen muuttunut
kansallissosialistiseksi diktatuuriksi, ja sen jälkeen toisen maailmansodan
voittajien miehitysvyöhykkeistä muodostetuiksi hallinnolliseksi yhteisöksi,
jotka käyttäytyivät kuin ne olisivat olleet valtioita. Ja nyt ne ovat
yhdistyneet Saksan liittotasavallaksi. Ei ole yksiselitteistä, miten
sitoutuminen Geneven sopimukseen on pysynyt mukana tässä saksalaisessa
muutosketjussa.
Ainoa Ahvenanmaan asemaa
määrittävä, ja käytännössä voimassa oleva sopimus on Neuvostoliiton Suomelle
syksyllä 1940 pakottama Ahvenanmaa-sopimus. Se ei määrää mitään Ahvenanmaan
puolueettomuudesta, mutta velvoittaa Suomen pitämään Ahvenanmaan
aseistamattomana ja muiden valtioiden tavoittamattomissa.
Nykyisin tiedetään, että samaan aikaan kun Neuvostoliitto
saneli Suomelle sopimustekstin Ahvenenmaan aseettomuudesta, Neuvostoliiton ylin
sotilasjohto sai hyväksynnän kolmelle sotasuunnitelmalle Itämerellä silloin
mahdollisiksi arvioituihin tilanteisiin. Kaikkien näiden suunniteltujen
operaatioiden ensimmäisenä vaiheena oli maihinnousu Ahvenanmaalle.
Moskovassa tehdyn Ahvenanmaa-sopimuksen
mukaisesti Maarianhaminassa toiminut Neuvostoliiton konsulaatti on myöhemmin muuttunut
Venäjän konsulaattiksi. Suvereenin Suomen tasavallan valtioalueeseen kuuluvan
Ahvenanmaa aseettomuutta valvoo Venäjän federaation viranomainen. Suomen
suvereniteetissa on Ahvenanmaan kokoinen harmaa vyöhyke.
Ahvenanmaan puolueettomuus voi itse
asiassa tarkoittaa vain aseellista koskemattomuutta sodan aikana.
Kansainvälinen oikeus tarkoittaa puolueettomuudella sitä ja vain sitä.
Puolueettomuus ei ole mikään hyvyyden loiste, joka kansainvälisen diplomatian tahdosta
voi asettua suojaamaan joitakin onnekkaita alueita ja ihmisiä.
Puolueettomuus on sitä, että sotaa
käyvä voima ei saa koskea siihen, joka on puolueeton. Se on ylevä asia, mutta
ei toteudu, ellei ole vastavoimaa, joka estää sotilaallisen puolueettomuuden
loukkaamisen.
Ahvenanmaasta puhuttaessa
puolueettomuutta ja aseettomuutta käsitellään kuitenkin rinnakkaisina ja
toisiaan tukevina hyvyyden ilmentyminä. Ja kansainvälisen diplomatian tuottamat
sopimukset ovat uurtaneet nämä rinnakkaishyvyydet kivitauluihinsa kuin ne
olisivat ikuisia totuuksia.
Historian dynamiikassa on kuitenkin
näyttöä siitä, että aseettomuus ja puolueettomuus haittaavat toistensa
toteutumista. Siellä, missä ne esiintyvät rinnakkain, voi hyvinkin käydä niin,
että kumpikaan niistä ei voi toteutua.
Aseeton puolueettomuus vetää
puolensa aseellista voimaa, eikä puolueettomuus pysty lamauttamaan aseellista
voimaa. Puolueettomuuden voi parhaiten varmistaa suojaamalla sen niin uskotavalla
puolustavalla voimalla, että kaikki tajuavat puolueettomuuden loukkaamisen
vaikeaksi, kalliiksi ja tarpeettomaksi.
Ahvenanmaa ei voi luottaa
konkreettisen koskemattomuutensa säilymiseen sotilaallisen kriisin tai varsinkaan
sodan oloissa, ellei se hyväksy sitä, että Suomi puolustaa sitä samalla tavalla
kuin muutakin valtioaluettaan. Historian hämärän jo jäänen Geneven sopimuksen
sääntöviidakkoon tarrautuminen vaikeuttaa Ahvenanmaan puolustusta. Aseettomuus
ei tee hyvää puolueettomuudelle aseellisen kriisin oloissa, sotatilanteesta
puhumattakaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti