Jukka
Tarkka
HISTORIA, AIKA JA MAANTIEDE
Max Jakobsonin elämäntyön kantavana teemana on ollut murtaa myytti suomalisuuden irrallisuudesta ja eristyneisyydestä
HISTORIA, AIKA JA MAANTIEDE
Max Jakobsonin elämäntyön kantavana teemana on ollut murtaa myytti suomalisuuden irrallisuudesta ja eristyneisyydestä
Kolme vuosikymmentä sitten näin Lontoossa yhdysvaltalaisen
kirjailija Lee Blessingin näytelmän Walk
in the Woods. Se on loistelias historianfilosofinen aivovoimistelu,
joka sijoittuu euro-ohjusneuvottelujen alkuvaiheisiin 1980-luvun alussa. Keskimatkan
ohjuksista luopumisen ratkaisumalli löytyi supervaltojen huippuneuvottelijoiden
kävelyillä Geneven lähimetsissä.
Tätä intellektuellien välistä hengen
mittelöä taustanaan käyttävässä näytelmässä ovat vastakkain Neuvostoliiton
neuvotteluvaltuuskunnan johtaja, jonka esikuva oli Juli Kvitsinski ja
Yhdysvaltain valtuuskunnan johtaja, joka oli toisinto Paul H. Nitzen hahmosta,
molemmat nyt jo unohdettuja, mutta tuon ajan uutisotsikkojen suuria nimiä.
Heidän tiukkatahtisessa sanailussaan
Puolan kohtalosta Neuvostoliiton edustaja pamautti äkkiä, että historia on
ajassa tapahtuvaa maantiedettä: History is geography in time. Jostakin
syystä tämä ajatustiivistymä jäi elämään mielessäni. Kun seuraavan kerran tapasimme
Max Jakobsonin kanssa, kerroin hänelle teatterielämyksestäni ja tajuntaani
jämähtäneestä huippurepliikistä.
Hänkin
oli tietysti nähnyt näytelmän, ja kehui sitä kovasti, mutta ei muistanut minua
ihastuttanutta repliikkiä. Hän taisi vähän ihmetellä innostustani, olihan
aseriisunnassa ja kaikissa muissakin kansainvälisissä tilanteissa sentään
paljon muutakin kuin aikaa ja maantiedettä.
Jakobson kehitti työkalun, joka avasi
suomalaisteen psykologisen takalukon
Äärimmillään
tämä ilmiö oli Jakobsonin läpimurtokirjassa Diplomaattien talvisota, joka ilmestyi 1950-luvun
puolivälissä. Hän kirjoitti sen varsin niukasta aineistosta vähän toistakymmentä
vuotta kuvaamiensa tapausten jälkeen. Silti hän pystyi luomaan kuvan, joka
useimpia yksityiskohtia myöten on edelleen käypää perustietoa talvisodasta.
Tällaisen
luovan hengen kvanttihypyn selityksen täytyy olla siinä, että hän on
täydentänyt kovaan faktapohjaan jäävät aukot sijoittamalla käytettävissä olevat
harvat tiedot aikaan ja maantieteeseen, kuten ydinaseriisunnan neuvottelijat
metsäkävelyllä. Se, mitä lähteiden perusteella ei voi tietää, täytyy päätellä
sen perusteella, mitä olosuhteista näkyy. Tämä on Jakobsonin kirjoittamisen ja yhteiskunnallisen
vaikuttamisen ydin.
Näin Jakobson kehitti henkisen työkalun,
joka aukaisi suomalaisten kansanpsykologisen takalukon. Hän tarjosi
menneisyydestä ahdistuneille mahdollisuuden vapautua sykkyrästä, joka synkisti
suomalaisten näkemystä omasta historiastaan ja maantieteestään. Tämä viritys ei
ahdistanut pelkästään talvisodan jättämää historiallista muistijälkeä vaan myös
koko toisen maailmansodan jälkeisen geopolitiikan tulkintaa.
Talvisota-kirja
mursi myytin suomalaisuuden irrallisuudesta
Suomalaisten itsekeskeinen
historiannäkemys perustuu synkeään tuntuun siitä, että meidät on pysyvästi
sidottu elämään Venäjä-Neuvostoliiton portinpielessä ja kohtalonamme on alistua
tai ainakin sopeutua naapurin isännän oikkuihin.
Talvisota-kirjassaan
Jakobson mursi ensimmäistä kertaa myytin suomalaisuuden irrallisuudesta ja
eristyneisyydestä. Tämän myytin kaataminen on koko hänen tuotantonsa ja
yhteiskunnallisen vaikuttamisensa kantava teema.
Jakobson osoitti, että Neuvostoliitto ei
koskaan ollut kahden kesken Suomen kanssa, eikä siis Suomi koskaan yksin
Neuvostoliiton kanssa. Talvisodan jokaisen esivaiheen edellä ja taustalla oli
Saksan uhkaava liikahdus tai länsivaltojen heikkoutta osoittava myönnytys
Hitlerille. Aste asteelta ne kasvattivat sodan vaaraa ja saivat Stalinin
puolustautumaan tavalla, joka suomalaisten kokemusmaailmassa oli törkeä
hyökkäys.
Sama vaikutuksen ja vastavaikutuksen
vuoropuhelu paljastuu Jakobsonin myöhemmässä tuotannossa ennen kaikkea kylmän
sodan kaikkein kylmimmän vaiheen, 1970-luvun kuvauksessa. Valtansa huippukautta
elänyt Neuvostoliitto kiristi otettaan Suomeen, mutta ei Suomen takia vaan sen
takia, mitä supervallan pyrkimyksille ja eduille oli muualla tapahtumassa.
Se oli Suomelle synkeä uhka, mutta neuvostojohdolle
machiavelliläisen ruhtinaan arkipäivää. Jakobson osoitti ensin talvisotaa
arvioineessa kirjassaan ja sitten muussakin tuotannossaan, että
neuvostojohdon toiminta oli yleensä loogista, vaikka se kohteli Suomea
kaltoin ja johti sen muutamia kertoja kuoleman laakson porteille. Jos tuntee hirttosilmukan kaulassaan, tieto
pyövelin toiminnan johdonmukaisuudesta ei paljon lohduta.
Jakobsonin koko tuotanto kantaa viestiä
siitä, että vaikka kohtalo tuntuisi kuinka kovalta, sen taustalla olevat syyt
ja perusteet pitää selvittää ja ymmärtää, sillä muuten ei voi yrittää vaikuttaa
omaan kohtaloonsa. Ja hän osoittaa myös, että yritetty on vallan vimmatusti, ja
menestyttykin kohtalaisesti, usein hyvän onnen avustuksella. Onni ei suosi, ellei itse yritä mitään.
Historia
muuttuu ymmärrettäväksi, kun se personoidaan
Irrallisuuden ja yksinäisyyden myytin
murskaaminen saa Jakobsonin Diplomaattien
talvisota-kirjan jälkeisessä tuotannossa rinnalleen toisen kantavan
rakenteen, joka on pikemminkin lukijaa palveleva tyylikeino kuin historiallinen
idea.
Jakobson sijoittaa tekstiin väläyksiä
kohtaamistaan ihmisistä, tai omista elämänvaiheistaan. Hän avaa sivupolkuja, jotka yllättävillä ja
kummallisilla tavoilla liittyvät hänen kuvaamiinsa historian kuvioihin. Hän
opastaa lukijansa ymmärtämään historiaa personoimalla sen.
Tämä avasi valtiokeskeiselle tilannearviolle
elävän ihmisnäkökulman. Se tarjosi Jakobsonille mahdollisuuden selostaa
juutalaisen yhteisön elämää Suomessa ja Euroopassa. Siihen punoutui myös
muutama ajankuvauksen helmi hänen perheensä historiasta.
Hän kuvaa vanhempiensa rakkaustarinan,
joka oli sotien välisenä aikana suurta huomiota herättäneen avainromaanin
kehyskertomus. Sen ytimenä oli juutalaisessa ja luterilaisessa yhteisöissä varttuneiden puolisojen muodostama
perhe. Kirjan tekijä oli Max Jakobsonin äidin, Helmi Jakobsonin ystävä Ester
Ståhlberg, joka taas oli naimisissa presidentti K. J. Ståhlbergin kanssa.
Jakobson kertoo, miten ratkaisevaan
asemaan hänen isänsä joutui jatkosodan aikana, kun oli kysymys siitä,
pystyisikö hallitus ryhdistäytymään riittävän nopeasti estääkseen juutalaisten
pakolaisten luovuttamisen Saksaa.
Jakobson tapasi 1950-luvulla
kalifornialaisessa tutkimuslaitoksessa erään Aleksandr Kerenskin, ja pian
ilmeni, että tämä oli juuri se Kerenski, joka oli Venäjän väliaikaisen
hallituksen pääministeri 1917. Suomalaisen renkutuksen mukaan juuri hän yritti
leipoa suuren taikinan, jonka jauhona oli Puola, hiivana Viro, sokerina Ukraina
ja suolana Suomi. Kuuluisa kertosäe kuittaa tämän aikomuksen: ”ai ai Kerenski,
turha on sun toiveesi, Suomi on jo vapaa maa ryssän vallasta”.
Paasikivi
tuntuu olevan Jakobsonin hengenmaailman sankari
Jakobsonin historiankäsitys on vapaan
hengen lentoa avarin kaartein, mutta kiinnittyy persoonallisuuksiin. J. K. Paasikivi
tuntuu olevan Jakobsonin hengenmaailman sankari. Varmaankin siksi, että
Paasikivi pystyi säilyttämään linjansa, vaikka pitkän elämänsä aikana oli niin
monessa mukana.
Aina kun Euroopan tilanne muuttui, muuttui
myös Paasikiven linja. Se ei ollut kiveen hakattu laintaulu, mutta ei myöskään
ajopuun poukkoilua vaan tilannetietoista reaalipolitiikkaa, aikaa ja
maantiedettä.
Jakobson ei ollut tavanomaisen totuuden
johdateltavissa. Hän hyväksyi vain varauksin sen yleisen ajatuksen, että
1940-luvun loppupuolella elettiin vaaran vuosia. Vaaroja kyllä oli, mutta niitä
aiheutti myös kansallinen kypsymättömyys eikä pelkästään idän uhka.
Vielä Josif Stalinin diktatuurin
loppuaikoja pahempaa koettiin kylmän sodan aikana, kun ystävyys Neuvostoliiton
kanssa kukoisti lämpimillään. Suomettumisen jälkilämpö taitaa hehkua vieläkin.
Moni tuntuu edelleen ajattelevan, että kaunis käytös rumasti käyttäytyvää
kohtaan luo turvallisuutta.
Jakobsonin viileän hallittu historiantulkinta
osoitti, että Stalinin sodan jälkeinen ulkopolitiikka oli sommiteltu
johdonmukaisen varovaiseksi. Tämä huolellinen laskelmointi ulottui Stalinin perintönä
koko kylmän sodan ajalle. Jakobson osoitti tämän erittelemällä
Neuvostoliiton toimia ja niiden taustatekijöitä, siis sijoittamalla
käytettävissä olevat tiedot aikaan ja maantieteeseen.
Suomalaisten henkinen ja diplomaattinen
puolustusstrategia rakentui samanlaisesta järkiperäisestä varovaisuudesta kuin
Stalinin perintöä kantaneen supervallan yritys alistaa pikkunaapuri ystävyyden
syleilyllä.
Kekkonen
ei ole sankari, mutta ansaitsee kunnioituksen
Urho
Kekkosen hahmo hallitsee kylmän sodan kokeneiden sieluissa avautuvaa
valtiollista hengenmaisemaa. Jakobsonin näkökulma Kekkoseen on sillä tavalla
erikoinen, että hän oli presidentin kanssa samalla näyttämöllä, tavallisesti kulisseissa,
mutta joskus myös keskinäyttämöllä.
Jakobsonin kekkossuhde on jännittävästi
kaksijakoinen. Toisaalta hän tulee kirjoittaessaan niin lähelle Kekkosta, että
katselee suoraan presidentin poliittisen sielun syövereihin. Toisaalta hän
havainnoi etäältä ja huomioi kylmästi. Ristivalosta syntyy jännite, mutta
piirtyy myös terävä kuva.
Kekkonen ei ole Jakobsonille varsinainen
historian sankari. Hän ei saa täysiä tyylipisteitä, eikä poliittisen moraalin
kannalta kovin arvostavia mainintoja. Silti Jakobsonin asenteessa aistii
älyllisen kunnioituksen Kekkosta kohtaan.
Kylmän sodan aikana Jakobson oli sillä
tavalla poikkeusilmiö, että myös Kekkosen voiman päivinä hän piti etäisyyttä
presidenttiin. Silloisessa alamaisilmastossa tällaisen asenteen ajateltiin
osoittavan kaunaa presidenttiä kohtaan, ja se taas tarkoitti
neuvostovihamielisyyttä. Kylmän sodan aikana tällainen kaksoisrooli oli vaaran
merkki ja johti usein yhteiskunnallisen toimikelpoisuuden menetykseen.
Jakobson oli poikkeus tästä säännöstä. Hän
oli kiinnostava ja näkyvä hahmo juuri siksi, että hän uskalsi ajatella itse ja
puhua ääneen. Hän oli toisille salaa ihailtu yksinäinen ratsastaja, toisille
rakas vihollinen.
Hengen
voima haittasi Kremlin pyrkimyksiä
Jakobsonin osoittama henkinen voima haittasi
Neuvostoliiton pyrkimystä ohjastaa tai kulissien takana peräti hallita Suomea.
Siksi Kreml antoi tuomionsa pasuunan kaikua Jakobsonille, ja siksi myös Suomen
kommunistit pitivät häntä neuvostovastaisuuden apostolina.
Helppoon liturgiaan tyytyneet keskustalaiset
ja kokoomuslaiset sekä uutta ulkopolitiikkaa vaatineet sosiaalidemokraatit
pitivät Jakobsonia turvallisuuspoliittisena riskinä. Näiden syytösten perusteluksi
riitti se, että Neuvostoliitto ja vähemmistökommunistit korottivat hänet
vihansa kulttihahmoksi.
Jakobsonin yhteiskunnallisen vaikuttamisen
mestaruus oli siinä, että hän pystyi vastaamaan fanaattisiin hyökkäyksiin
erittelyllä, joka ei ollut vastahyökkäys mutta vaikutti suoraan hyökkääjän
henkisiin lähtöasemiin.
Jakobsonin yhteiskunnallinen toiminta oli tyylillisesti
ainut lajiaan. Hän pohti historiaa ottamalla kimmokkeita omista
elämänvaiheistaan, mutta ei kirjoittanut tutkimusta eikä omaelämäkertaa. Hän
piirtää kuvaa siitä, miten maailman muutos ja yhteiskunnan uudet rakenteet
vaikuttavat Suomeen, mutta myös siitä, miten Suomen muutos on vaikuttanut häneen
ja hän Suomeen.
Jakobson kantoi kylmän sodan aikana
älyllisen länsimaisuuden lippua ympäristössä, joka oli henkisesti rähmällään,
jos ei aina Neuvostoliiton edessä niin Kekkosen jalkojen juuressa kuitenkin. Hän
torjui ulkopolitiikan hyväuskoisen myöntyvyyden, mutta ei sen reaalipoliittisia
perusteita. Hän edusti dynaamisesti tilannemuutoksia havainnoivaa ja vireästi
liikkuvaa näkemystä. Se oli äärimmäinen vastakohta suomettuneen ajan liturgiselle
yksimielisyydelle.
Jakobsonin
teksti tempaa mukaan hänen ajatusprosessiinsa
Jakobsonin tapa kuvata suomalaista
identiteettiä oli anglosaksisesti viileä, mutta lämpimästi kansallinen,
arkisesti isänmaallinen, muttei koskaan pateettinen. Jakobson sovelsi
nykyaikaan samaa henkisen liikkuvuuden ja rauhallisen järkiperäisyyden
periaatetta, jolla hän tulkitsee historiaa. Tunteet ja tuntemukset saavat uutta
sisältöä, kun ne sijoitetaan aikaan ja maantieteeseen.
Jakobson tuntuu nautiskelleen huomatessaan
kokonaisuudet jo ennen kuin palapelin kaikki osat ovat kohdallaan tai edes
näkyvissä. Hän käytti päivittäisissä poliittisissa tilanteissa Occamin
partaveitseksi sanottua tieteenfilosofian periaatetta. Selityksen täytyy olla
yksinkertainen.
Jakobsonille tyypilliset verbaaliset
ajatustiivistymät alkavat usein näyttää niin itsestään selviltä, että lukija
luulee keksineensä ne itse. Kysymys on
kuitenkin palapelistä, jonka Jakobson on rakentanut valmiiksi, vaikka sen
kaikkia osia ei vielä tunneta.
Tietokirjallisen
mestarin tunnistaa siitä, että hänen tekstinsä pystyy tempaamaan lukijan
mukaan tekijän ajatusprosessiin ja samaistumaan sen aktiiviseksi osapuoleksi. Tuntuu
siltä, että Max Jakobson nautti, kun huomasi lukijankin nauttivan tästä
prosessista.
.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti