Suomi on jo toiminnallisesti Nato-maa
15.11.2018
Etelä-Suomen Sanomat
Suomalaisen
jääkärikomppanian koukkaus Trident Juncture-harjoituksessa Norjan tuntureilla yllätti
sen vastustajaksi asetetun osaston panssarit. Samaan aikaan Suomi valmistautuu isännöimään
Nato- ja sen kumppanimaiden johtoryhmien CMX-harjoitusta, jossa hiotaan
puolustusliiton sisäistä kommunikaatiota ja päätöksentekoa kriisinhallinnassa.
Osa
suomalaisista nyökyttelee merkitsevästi; oikeassa porukassa ollaan. Osa on
kauhuissaan; ollaanko siis jo Natossa. Molempien ryhmien tilannearvio on oikea.
Suomi on täysin Nato-maan näköinen, vaikka se ei oikeasti ole sitä.
Presidentti
Sauli Niinistö kommentoi puolustusharjoituksia Maanpuolustuskurssin
avauspuheessa: ”Toimimme ’kartalla’ aivan kuten
toimisimme tositilanteissakin. Emme siis osallistu Naton artikla 5:n
päätöksentekoon emmekä sen toimeenpanoon. […] pidämme huolen omasta
alueestamme, emmekä anna muiden käyttää sitä vihamielisiin tarkoituksiin
kolmansia osapuolia kohtaan. Tänne tullaan vain jos kutsu käy. […] varmistamme,
ettei sen enempää Nato-mailla, Ruotsilla kuin meilläkään ole harhaluuloja
siitä, miten kriisin sattuessa toimittaisiin. Tämä ennakoitavuuden kasvaminen
lisää osaltaan vakautta alueellamme.”
Suomi oli
siis Trident Juncture-harjoituksessa ilman
viitosartiklaa, mutta samalla kartalla kuin Nato-maat, jotka harjoittelivat
viitosartiklan mukaisesti. Manöövereihin osallistuneet kokeilivat ja
opettelivat, miten sotilaallista apua annetaan ja otetaan vastaan. Se kuuluu
nykyisin myös Suomen puolustusvoimain tehtäviin. Isäntämaasopimuksessa on
määritelty, miten Suomi kohtelee avun antajaa, ”jos kutsu käy”.
x x x
Suomen
turvallisuus perustuu siihen, että Itämeren ranta-alueet pysyvät sitä nyt reunustavien
itsenäisten valtioiden poliittisessa, taloudellisessa ja sotilaallisesti hallinnassa
ja Euroopan unionin piirissä. Se on meille melkein yhtä tärkeää kuin Suomen valtioalueen
koskemattomuuden varmistaminen. Siksi on johdonmukaista, että Suomi harjoittelee
Itämerellä läsnä olevien valtioiden kanssa alueen turvallisuusrakenteen varmistamista.
Monikansalliset
puolustusharjoitukset ovat herättäneet tänä syksynä poikkeuksellisen suurta
huomiota. Niissä ei kuitenkaan ole mitään uutta tai erikoista. Ne ovat Suomen viime vuosikymmenellä
harjoittaman johdonmukaisen turvallisuuspolitiikan järkevää jatkumoa.
Suomessa on
kuitenkin turvallisuuspoliittisia vastarintapesäkkeitä, jotka pitävät eduskunnan
hyväksymiä puolustuslinjauksia uhkana, koska niihin sisältyy Natoon liittymisen
mahdollisuus. Lähiaikoina nähdään todennäköisesti, käyttäväkö ne
parlamentaarista voimaansa turvallisuuden rakentamiseen vai tavoittelevatko ne
jotakin muuta.
Natoon
liittyminen on pieni askel siihen verrattuna, mitä kaikkea Suomen puolustuksen
perusajattelussa, rakenteessa ja toiminnassa on viime vuosina muutettu. Suomi
on jo nyt toiminnallisesti Nato-maa.
Suomen puolustusyhteistyö
Naton kanssa on kaikille tavallista poliittista harkintaa ja perinteistä
sotilaallista ajattelua käyttäville naapurivaltioille ymmärrettävä oleva
suuntaus. Myös Venäjälle, sillä sen vuosisatainen historia perustuu kylmään
politiikkaan ja klassisiin sotaoppeihin.
Venäjä on
parin vuosikymmenen aikana joutunut sopeutumaan kahdeksan lähialueensa valtion Nato-jäsenyyteen.
Se vastusti niitä kakkia, mutta kun tapahtui niin kuin tapahtui, se ei enää
mainosta epäonnistumistaan. Niin tulee hyvin todennäköisesti tapahtumaan myös
sitten kun Suomi ja Ruotsi ovat myös muodollis-hallinnollisesti Naton jäseniä.
Venäjä teki strategisen tason virheen, kun yritti arvovallallaan torjua sellaisia lähiympäristönsä muutoksia,
joita se ei voi estää.